Yritysjohdon henkilötunnuksia on suojattava nykyistä paremmin

- Nykyisin kauppa- ja muissa rekistereissä olevat vastuuhenkilöiden henkilötunnukset ja kotiosoitteet ovat vapaasti kaikkien saatavilla. Identiteettivarkauksien uhkan kasvaessa on vietävä eteenpäin lakiesitys, jolla rajataan henkilötietojen vapaata saatavuutta, sanoo johtaja Leena Linnainmaa Keskuskauppakamarista.

- Tänään on julkistettu sisäasiainministeriön työryhmän raportti, jonka mukaan identiteettivarkauksien määrä kasvaa Suomessa. Nyt on viimeistään vietävä eduskunnan säädettäväksi laki, joka rajoittaa esimerkiksi kaupparekisterissä olevien henkilöiden henkilötunnusten ja kotiosoitteiden vapaata saatavuutta, painottaa Leena Linnainmaa.

Kansainvälisesti identiteettivarkaudet ovat muodostuneet vakavaksi ongelmaksi. Useat maat ovatkin ryhtyneet toimenpiteisiin niiden estämiseksi.

- Vaikka yksityisyyden suojaa ja tietosuojaa on Suomessa edistetty, yritysten johtohenkilöiden osalta laissa on edelleen merkittävä turvallisuusaukko, joka on pikaisesti tukittava, Linnainmaa jatkaa.

Lisätiedot: Keskuskauppakamari, johtaja Leena Linnainmaa, (varatoimitusjohtaja 1.2. 2011 alkaen) puh. 050 356 1183

Keskuskauppakamari
PL 1000, Aleksanterinkatu 17
www.keskuskauppakamari.fi

Keskuskauppakamari auttaa yrityksiä menestymään Suomessa ja kansainvälisessä kilpailussa vaikuttamalla muun muassa lainsäädäntöön, verotukseen ja talouspolitiikkaan. Keskuskauppakamari antaa myös ohjeita ja suosituksia puolueettomana asiantuntijana, edistää hyvää arvopaperimarkkinatapaa ja myöntää ansiomerkkejä. Keskuskauppakamari kehittää ja ohjaa tavarantarkastusta sekä kiinteistöarviointia Suomessa. Keskuskauppakamarin tilintarkastuslautakunta hyväksyy ja valvoo KHT-tilintarkastajia ja KHT-yhteisöjä.