Yritysjohtajat varoittavat hallitusta veronkorotuksista

Keskuskauppakamari luovutti tänään pääministeri Jyrki Kataiselle yritysjohtajien Suuren Veroadressin. Adressi vaatii kokonaisveroasteen kääntämistä laskuun ja veronkorotuksilta pidättäytymistä. "Verotuksen taso vaikuttaa suoraan siihen, kuinka monta suomalaista yritykset pystyvät työllistämään”, toteaa Keskuskauppakamarin toimitusjohtaja Risto E. J. Penttilä.

Kauppakamarien Suuren Veroadressin on allekirjoittanut kahdessa viikossa yli 2000 yritysjohtajaa. Mukana on edustajia niin suuryrityksistä kuin pk-yrityksistä eri toimialoilta ja eri puolelta Suomea. Allekirjoittajien edustamat yritykset työllistävät yhteensä yli 400 000 suomalaista.

Adressin allekirjoittajat toivovat päättäjiltä pitkäaikaista sitoutumista julkisen sektorin tehostamiseen ja talouskasvun edellytysten luomiseen. He vastustavat ajatusta siitä, että Suomen talouden ongelmat ratkaistaan korottamalla veroja ja maksuja.

"Hallitus on rakennepaketissaan oikealla tiellä. Ainoa kestävä ratkaisu on saada julkisen sektorin menot kuriin ja yksityinen sektori kasvuun. Verotulot tulevat yksityisen sektorin toiminnasta. Jos verorasite on liian kova, yritykset eivät pysty työllistämään, kasvamaan eivätkä investoimaan, eivätkä siten myöskään luomaan verotuloja”, sanoo Penttilä.

Penttilä painottaa, että Suuressa Veroadressissa ei ole kyse yhteisöverosta vaan laajemmasta kokonaisuudesta.

“Yhteisöveron lasku 20 prosenttiin vuodenvaihteessa on merkittävä uudistus, joka vahvistaa suomalaisten yritysten kilpailukykyä pitkällä aikavälillä. Se ei kuitenkaan yksin riitä pelastamaan Suomea. Kysymys on erilaisten verojen ja maksujen yhteisvaikutuksesta yritysten toimintaan ja ihmisten arkeen”, Penttilä uskoo.

Kauppakamarit avasivat Suuren Veroadressin jäsenyritystensä allekirjoitettavaksi 13.11.2013. Adressi keräsi ensimmäisen vuorokauden aikana yli tuhat nimeä. Luovutukseen mennessä allekirjoittaneita oli yli 2200. Adressin luovutukseen pääministerille osallistuivat Keskuskauppakamarin hallituksen puheenjohtaja, Metsä Groupin pääjohtaja Kari Jordan sekä hallituksen jäsenet OP-Pohjolan pääjohtaja Reijo Karhinen, Vallila Interiorin toimitusjohtaja Anne Berner ja Nordea Pankki Suomi Oyj:n varatoimitusjohtaja Pekka Nuuttila sekä Keskuskauppakamarin toimitusjohtaja Risto E. J. Penttilä.

Keskuskauppakamarin toimitusjohtaja Risto E. J. Penttilä, p. 050 366 2395