Yritysten parlamentti Brysselissä - Euroopan selviytyminen edellyttää yritysystävällistä toimintaympäristöä

- Vapaa kaupan edistäminen, sisämarkkinoiden toiminnan kehittäminen ja palveludirektiivin toimeenpano parantaisivat yritysten kilpailukykyä ja kohentaisivat yritystoiminnan edellytyksiä koko EU-alueella, totesi Harry Viiala, Hyxo Oy:n toimitusjohtaja Eurochambresin järjestämässä Yritysten parlamentissa Brysselissä.

Itämeren strategian laatiminen, toimeenpano ja rahoitus EU:n varoin ovat suomalaisille yrityksille tärkeää. Itämeren alueesta on tehtävä yksi Euroopan nopeimmin kasvavista alueista, painotti Helsingin seudun kauppakamarin hallituksen jäsen Harry Viiala.

Keskuskauppakamarin varatoimitusjohtaja Pentti Mäkinen korosti, että Euroopassa yritysten innovaatiotoiminnalle ja tuotekehitykselle on saatava nykyistä paremmat resurssit. Yritysten katseet kääntyvät EU:n suuntaan. Tutkimus ja kehitystoimintaan suunnattavan rahoituksen osuutta tulisi vuoden 2013 jälkeen merkittävästi korottaa. Alue- ja rakeenpolitiikan rahoitusta tulisi kohdentaa ensisijaisesti yritystoiminnan ja innovaatiopolitiikan tukemiseen, sanoi Pentti Mäkinen.

Kauppakamarien eurooppalainen organisaatio Eurochambres esitti, että sisämarkkinoilla toimiville pk-yrityksille on tarjottava liiketoimintaa tukevia palveluita, jotka antavat räätälöityä apua rajojen yli toimittaessa. Tavaroiden, palvelujen ja pääoman vapaan liikkumisen esteet on poistettava.

Lähes 750 yritysjohtajaa kokoontui 14.10.2008 Brysseliin Eurochambresin järjestämään Yritysten eurooppalaiseen parlamenttiin vaikuttamaan ja äänestämään yrittäjille tärkeistä aiheista: yritystoiminta ilman kaupan esteitä, ympäristö- ja energiahaasteet sekä yrittäjien Euroopan luominen. Suomesta tilaisuuteen osallistui seitsemän kauppakamarin jäsenyritystä.

Lisätietoja: varatoimitusjohtaja Pentti Mäkinen, Keskuskauppakamari, puh. 050 500 2584