Ennakkotietoja Kuntien eläkevakuutuksen tilinpäätöksestä: sijoitusvuosi 2008 oli poikkeuksellisen vaikea

Vuosi 2008 oli sijoittajien kannalta erittäin vaikea. Monella tavalla vuosi oli heikoin kehittyneiden pääomamarkkinoiden historiassa. Pääoma-arvojen rajun laskun lisäksi markkinoiden toimintaa kiusasi yleinen likviditeettikato. Samanaikaisesti reaalitalouden näkymät heikkenivät nopeutuvassa tahdissa.

Kuntien eläkevakuutuksen sijoitustoiminnan markkina-arvoinen kokonaistuotto vuonna 2008 oli noin -20 prosenttia. Tuotto on eläkelaitoksen historian selvästi huonoin. Viiden edellisen vuoden (2003 - 2007) keskimääräinen tuotto oli noin 9 % vuodessa ja vuoden 2007 tuotto 6 %.

Omaisuuslajeista positiivisen tuloksen tekivät vuonna 2008 vain korko- ja kiinteistösijoitukset. Alhaisimmaksi tuotto päätyi osakesijoituksissa, noin -40 prosenttiin. Markkina-arvoin lasketun sijoitustappion suuruus johtuikin ennen kaikkea siitä, että pitkän aikavälin sijoitusstrategiansa mukaisesti Kuntien eläkevakuutuksella on sijoitussalkussaan varsin korkea osakepaino, neutraaliallokaatiossa 50 %. Vuonna 2008 osakepainon annettiin kuitenkin painua selkeästi alle aiemmin määriteltyjen allokaatiorajojen. Loppuvuoden ajan osakkeiden osuus sijoitusomaisuudesta olikin 40 prosentin alapuolella.

Vuoden lopussa Kuntien eläkevakuutuksen sijoitusvarallisuuden markkina-arvo oli noin 20 miljardia euroa. Toimitusjohtaja Markku Kauppisen mukaan kunnallisen eläkejärjestelmän rahoitusasema on sijoitusvarallisuuden markkina-arvon laskusta huolimatta erittäin vahva. Kunta-alan työnantajien keskimääräistä eläkemaksua onkin voitu tämän johdosta hieman alentaa sekä vuodelle 2008 että vuodelle 2009. Kauppisen mukaan lähtökohdat eläkelaitoksen sijoitustoiminnalle ovat tästä eteenpäin hyvät, koska pääomamarkkinoiden arvostustasot ovat uusien sijoitusten kannalta merkittävästi entistä edullisemmat.

Kunnallisen eläkejärjestelmän rahoitustilannetta on viime vuodet vahvistanut eläkemaksutulojen ripeä kasvu. Tämä jatkui myös vuonna 2008, jolloin maksutuloja kertyi noin 3,9 miljardia euroa ja eläkkeitä maksettiin noin 2,9 miljardia euroa. Kunnallisessa eläkejärjestelmässä oli vakuutettuna vuoden vaihteessa yhteensä 495 000 henkilöä ja eläkkeitä oli maksussa 320 000. Kunta-alalta siirtyi eläkkeelle vuoden 2008 aikana noin 13 200 henkilöä.

Lisätietoja antavat:
Toimitusjohtaja Markku Kauppinen, puh. 020 614 2201
Varatoimitusjohtaja Timo Viherkenttä, puh. 020 614 2202 tai 040 522 5806
Sijoitusjohtaja Ari Huotari, puh. 020 614 2205 tai 0400 451 099

Edellä esitetyt luvut ovat alustavia ennakkotietoja. Varsinaisen tilinpäätöstiedotteensa Kuntien eläkevakuutus julkistaa maaliskuussa.