Julkisen sektorin tiedot eivät ole mukana työeläkeotteessa: Eläkettä kartuttavat julkisen alan tiedot selvitetään ilman määräaikaa

Uudella yksityisen sektorin työeläkeotteella ei näy julkisella sektorilla tehty työ. Vakuutetulla ei ole syytä huoleen, sillä tiedot ovat turvassa, ne eivät vanhene ja tiedot voi aina tarkistaa julkisen alan eläkelaitoksista.

Yksityisen alan työeläkeyhtiöt lähettävät työeläkeotteita huhtikuusta lähtien lähes kaikille työikäisille. Vuosittain lähetettävällä työeläkeotteella ei ole julkisen puolen palvelussuhdetietoja, koska määräaikaan sidottu työntekijän tarkastamisvelvollisuus ei koske kunnan, valtion, kirkon yms. julkisen puolen eläketietoja. Yksityisen alan eläkelaeissa on säännös, jonka mukaan vanhojen työhistoriatietojen selvittämisvastuu siirtyy yksityisellä alalla eläkevakuuttajalta vakuutetuille asteittain.

Julkisen sektorin eläkelaeissa ei ole säännöstä eläkeoikeuden vanhentumisesta eikä vakuutetun tietojen tarkastamisvelvollisuudesta. Eläkkeen perusteena olevat työsuhdetiedot selvitetään julkisen sektorin eläkelaitoksissa viran puolesta. Mahdolliset puutteet tai virheet palvelussuhdetiedoissa korjataan ilman määräaikaa edelleen.

Tiedot kunnallisista työsuhteista voi tarkistaa helposti koska tahansa Kuntien eläkevakuutuksen omasta verkkopalvelusta ”Eläkelaskuri ja rekisteriote”, joka löytyy Kuntien eläkevakuutuksen verkkosivuilta www.keva.fi. Työsuhteet sisältävän rekisteriotteen voi myös tilata itselleen puhelimitse Kuntien eläkevakuutuksesta. Lisäksi Kuntien eläkevakuutus lähettää säännöllisesti paperisia eläkeotteita erityisesti eläkeikää lähestyville ikäluokille.

Kuntien eläkevakuutuksen kehittämispäällikkö Helena Pankakoski
puh. 020 614 2409 tai 040 562 7410