Kevan osavuosikatsaus 1.1.–31.3.2012: Kevan sijoituksilla hyvä alkuvuosi

Kunta-alan eläkkeiden rahoituksesta ja eläkevarojen sijoittamisesta vastaavan Kevan sijoitukset tuottivat ensimmäisellä vuosineljänneksellä 5,9 %. Sijoitusten markkina-arvo oli maaliskuun lopussa 31,5 miljardia euroa.

- Vuoden 2012 ensimmäinen neljännes oli sijoittajan kannalta ihan kohtuullista aikaa pääomamarkkinoilla, etenkin jos sijoitussalkussa oli runsaasti osakkeita ja muita riskipitoisempia sijoituksia. Arvioisin, että selvisimme hyvin globaalin sijoitussalkkumme hoidossa, toteaa toimitusjohtaja Merja Ailus.

Sijoitustoiminnan markkina-arvoinen tuotto oli tammi-maaliskuussa 5,9 %. Noteeratut osakkeet ja osakerahastot tuottivat 10,9 % ja korkosijoitukset 3,4 %. Kiinteistösijoitusten (mukaan lukien kiinteistörahastot) tuotto oli 1,1 %. Pienemmistä omaisuuslajeista pääomasijoitukset tuottivat 1,3 %, hedge-rahastot 3,1 % ja hyödykesijoitukset 5,2 %.

Noteerattujen osakkeiden ja osakerahastojen osuus koko sijoitusvarallisuudesta oli 39,0 %, korkosijoitusten 45,5 % ja kiinteistösijoitusten 7,9 %. Pääomasijoitusten osuus oli 4,6 %, hedge-rahastojen 2,1 % ja hyödykesijoitusten 0,7 % Kevan koko sijoitusvarallisuudesta.

- Jo viime vuoden lopulla käynnistynyt myönteinen vire pääomamarkkinoilla jatkui ensimmäisen vuosineljänneksen Ehkä keskeisin tekijä tämän jakson markkinaoptimismin takana oli Euroopan keskuspankin viime vuoden lopulla pankkijärjestelmän tueksi käynnistämä rahoitusohjelma. Tämä järjestelmä vähensi ainakin tässä vaiheessa huolia eurooppalaisen pankkijärjestelmän selviytymisestä. arvioi sijoitusjohtaja Ari Huotari.

- Vuoden 2012 toinen neljännes onkin siten alkanut pääomamarkkinoilla ensimmäistä neljännestä synkemmissä näkymissä. Osakemarkkinat ovat olleet yleisesti paineiden alla ja etenkin eurooppalaisia osakemarkkinoita on koetellut huolten palaaminen pintaan. Viime vuosina kovin tutuiksi tulleet markkinoiden epävarmuus ja levottomuus jatkuvat, arvioi Huotari tulevaa.

Lisätietoja antavat

Toimitusjohtaja Merja Ailus, puh. 020 614 2201
Sijoitusjohtaja Ari Huotari, puh. 020 614 2205
Talousjohtaja Tom Kåla, puh. 020 614 2211

Tässä tiedotteessa esitetyt neljännesvuosiluvut ovat tilintarkastamattomia.

Keva huolehtii kunta-alan, valtion, kirkon ja Kelan henkilöstön eläkeasioista, hoidamme noin 1,3 miljoonan julkisen sektorin työntekijän ja eläkkeensaajan työeläkepalveluita. Keva vastaa kunta-alan henkilöstön eläkkeiden rahoituksesta ja eläkevarojen sijoittamisesta. Sijoitusomaisuutemme on noin 31,5 miljardia euroa (31.3.2012). Palveluksessamme on noin 540 henkilöä.