Kevan sijoitukset selviytyivät kohtuullisesti vaikeasta vuodesta

Kunta-alan eläkkeiden rahoituksesta ja eläkevarojen sijoittamisesta vastaavan Kevan sijoitukset tuottivat vuonna 2011 ennakkotietojen mukaan -1,7 % (12,3 % vuonna 2010). Sijoitustuotto jäi miinukselle osakekurssien laskun vuoksi. Sijoitusten markkina-arvo vuoden lopussa oli 29,6 miljardia euroa (28,8 miljardia euroa vuonna 2010). Kumulatiivinen reaalituotto rahastoinnin alusta (vuodesta 1988) vuoden 2011 loppuun ilman pääomapainotusta oli 5,1 % vuotta kohti. Suomen eläkesektorilla pitkän aikavälin tuotot lasketaan yleensä ilman pääomapainoa. Pääomapainotettu reaalituotto rahastoinnin alusta viime vuoden loppuun oli 3,3 % vuotta kohti.

Toimitusjohtaja Merja Ailuksen mukaan Kevan sijoitustoiminnan viime vuoden tulosta voidaan pitää kohtuullisena suhteessa yleiseen tilanteeseen.

- Vuosi 2011 oli euroalueen velkaongelmien ja myös yleisemminkin maailmatalouden kasvuodotuksiin liittyvien huolien värittämä. Vuosi olikin erittäin vaikea kaikille sijoittajille, toteaa toimitusjohtaja Merja Ailus.

Noteeratut osakkeet tuottivat -10,0 %, pääomarahastot 13,9 %, korkosijoitukset 3,5 % ja kiinteistösijoitukset 6,8 %. Pienemmistä omaisuuslajeista hedge-rahastot tuottivat -0,5 %.

Kevan sijoitusomaisuuden vuoden lopun markkina-arvosta korkosijoitukset olivat 47,3 %, noteeratut osakkeet 37,6 %, kiinteistöt 8,2 %, pääomarahastot 4,9 % ja hedge-rahastot 2,0 %.

Sijoitusjohtaja Ari Huotarin mukaan vuosi 2011 oli hyvin levoton pääomamarkkinoilla.

- Finanssikriisin ensi vaiheiden jälkeen markkinoilla oli jo nähtävissä jonkin verran optimismia. Viime vuonna huolet nousivat taas pintaan ja markkinaheilahtelut olivat tuntuvia, arvioi sijoitusjohtaja Ari Huotari.

- Vuosi 2012 on alkanut suhteellisen positiivisissa tunnelmissa. Todennäköisesti pian taas markkinoilla muistuvat mieleen monet ratkaisemattomat ongelmat vaikkapa euroalueen osalta. Joten edessä lienee taas vuosi, jolloin sijoittajat joutuvat toimimaan erityisellä varovaisuudella, Huotari toteaa.

Lisätietoja antavat:

Toimitusjohtaja Merja Ailus, puh. 020 614 2201
Sijoitusjohtaja Ari Huotari, puh. 020 614 2205 tai 0400 451 099
Talousjohtaja Tom Kåla, puh. 020 614 2211 tai 040 772 7832

Edellä esitetyt luvut ovat alustavia ennakkotietoja. Varsinaisen tilinpäätöstiedotteensa Keva julkistaa 8.3.2012.

Keva huolehtii kunta-alan, valtion, kirkon ja Kelan henkilöstön eläkeasioista, hoidamme noin 1,3 miljoonan julkisen sektorin työntekijän ja eläkkeensaajan työeläkepalveluita. Keva vastaa kunta-alan henkilöstön eläkkeiden rahoituksesta ja eläkevarojen sijoittamisesta. Sijoitusomaisuutemme on noin 29,6 miljardia euroa (31.12.2011). Palveluksessamme on noin 540 henkilöä.