Kevan sijoitustuotot miinukselle haastavassa taloustilanteessa

Kevan tammi-syyskuun sijoitusten tuotto oli -5,9 prosenttia. Sijoitusten markkina-arvo oli syyskuun lopussa 27,9 miljardia euroa. Tuotto painui miinukselle osakekurssien laskun vuoksi.

Kevan toimitusjohtajan Merja Ailuksen mukaan kuluva vuosi on ollut poikkeuksellisen haastava sijoittajan näkökulmasta.

- Tosin näyttää, että tällaisista vuosista alkaa tulla tavanomaisempia kuin mitä vielä muutama vuosi sitten saatettiin kuvitella, Ailus toteaa.

- Vuoden 2008 finanssikriisin pahimpien vaiheiden jälkeen on ollut kaksi erittäinkin hyvää sijoitusvuotta, esimerkiksi Kevan viime vuoden tuotto oli 12,3 prosenttia. Toki näidenkin vuosien aikana pääomamarkkinat olivat hyvin levottomat, Ailus kertoo.

Ailuksen mukaan vuoden 2011 teemoina ovat olleet yleisten maailmantalouden kasvusta aiheutuvien huolien lisäksi ennen kaikkea kehittyneiden maiden velkataakka ja jatkuva lisävelkaantuminen.

Sijoitustoiminnan markkina-arvoinen tuotto oli tammi-syyskuussa -5,9 %. Noteerattujen osakkeiden ja osakerahastojen tuotto oli -17,4 %. Korkosijoitukset tuottivat 1,4 % ja kiinteistösijoitukset (mukaan lukien kiinteistörahastot) 3,7 %. Pienemmistä omaisuuslajeista pääomasijoitusten tuotto oli 14,9 %, hedgerahastojen -0,8 % ja hyödykesijoitusten -9,0 %.

Korkosijoitusten osuus Kevan koko sijoitusvarallisuudesta oli 46,8 %, noteerattujen osakkeiden ja osakerahastojen 37,3 % ja kiinteistösijoitusten 8,3 %. Pääomasijoitusten osuus oli 4,9 %, hedgerahastojen 2,0 % ja hyödykesijoitusten 0,7 %.

Sijoitusjohtaja Ari Huotarin mukaan tilanne pääomamarkkinoilla on ollut hiukan positiivisempi syyskuun lopun jälkeen.

- Pääomamarkkinoilla on ollut nähtävissä varovaista halua lisätä riskinottoa sijoitussalkuissa. Mennyt vuosi on ollutkin sijoittajien, myös Kevan, osalta jatkuvaa riskitason puntaroinnin aikaa. Osakkeet ja muutkin riskipitoisemmat sijoitukset ovat pärjänneet kohtuullisesti lokakuun aikana. Viimeisimpien euroalueen kokousten jälkeen nähtiin jopa pieni osakerallin poikanen.

Huotarin mukaan nyt nähdyn positiivisen kehityksen jatkuminen vaatii euroalueella tehtyjen poliittisten linjausten muuttamista käytännön toimiksi.

- Lisäksi tarvittaisiin positiivisia signaaleja globaalin reaalitalouden kehityksestä, Huotari lisää.

Lisätietoja:

Toimitusjohtaja Merja Ailus, puh. 020 614 2201
Sijoitusjohtaja Ari Huotari, puh. 020 614 2205
Talousjohtaja Tom Kåla, puh. 020 614 2211

Tässä tiedotteessa esitetyt neljännesvuosiluvut ovat tilintarkastamattomia.

Keva huolehtii kunta-alan, valtion ja kirkon henkilöstön eläkeasioista, hoidamme noin 1,3 miljoonan julkisen sektorin työntekijän ja eläkkeensaajan työeläkepalveluita. Keva vastaa kunta-alan henkilöstön eläkkeidenrahoituksesta ja eläkevarojen sijoittamisesta. Sijoitusomaisuutemme on noin 27,9 miljardia euroa (30.9.2011). Palveluksessamme on noin 540 henkilöä.