Kevan tilinpäätöstiedote 1.1.–31.12.2011: Kevalla odotusten mukainen vuosi

Kunta-alan eläkkeiden rahoituksesta ja eläkevarojen sijoittamisesta vastaavan Kevan sijoitusomaisuuden markkina-arvo oli vuoden 2011 lopussa noin 29,6 miljardia euroa. Sijoitukset tuottivat kulujen jälkeen -1,7 %. KuEL-eläkkeitä maksettiin 3,5 miljardia euroa, eläkkeensaajia oli noin 349 000. KuEL-maksutuloa kertyi 4,4 miljardia euroa. Kunnallisen eläkelain mukaan vakuutettujen määrä oli noin 509 000.

Toimitusjohtaja Merja Ailuksen mukaan kunnallinen palkkasumma ja maksutulo kasvoivat odotusten mukaisesti. Sijoitustoiminnan osalta tulos oli kohtuullinen verrattuna yleiseen tilanteeseen.

- Kokonaisuutena voidaan arvioida, että vuosi oli odotusten mukainen. Valtion henkilöstön eläkeasioiden hoitamisen aloittaminen antoi selkeän leiman kuluneelle vuodelle. Pääosin asiat sujuivat odotusten mukaisesti, Ailus toteaa.

- Niin henkilö- kuin työnantaja-asiakkailta saatiin hyvä palaute palvelujen toimivuudesta. Tästä on hyvä jatkaa vuodelle 2012, kun evankelis-luterilaisen kirkon ja Kelan henkilöstön työeläkeasiat tulevat lakisääteisesti Kevan hoidettavaksi ja palvelemme koko julkisen sektorin henkilöstöä työeläkeasioissa, Ailus kertoo.

Sijoitusten tuotot painuivat miinukselle osakekurssien laskun vuoksi

Kunta-alan eläkevarojen sijoittamisesta vastaavan Kevan sijoitusten markkinatuotto vuonna 2011 oli -1,7 % kulujen jälkeen (12,3 % vuonna 2010). Pääomapainotettu reaalituotto rahastoinnin alusta (vuodesta 1988) viime vuoden loppuun on 3,2 % vuotta kohti. Reaalituotto rahastoinnin alusta (vuodesta 1988) vuoden 2011 loppuun ilman pääomapainotusta on 5,1 % vuotta kohti. Suomen eläkesektorilla pitkän aikavälin tuotot lasketaan yleensä ilman pääomapainoa.

Sijoitusomaisuuden markkina-arvo nousi vuoden 2010 lopun 28,8 miljardista eurosta noin 29,6 miljardiin. Omaisuuslajeista korkosijoitusten markkina-arvoinen tuotto oli 3,5 %, noteerattujen osakkeiden tuotto oli -10,0 % ja kiinteistösijoitusten 5,9 %. Pienemmistä omaisuuslajeista pääomasijoitukset tuottivat 13,9 % ja hedge-rahastot -0,5 %.

Sijoitusjohtaja Ari Huotarin mukaan vuosi 2011 oli sijoitusrintamalla tapahtumarikas. Sekä euroalueen että Yhdysvaltojen velkaongelmat kulminoituivat useaan otteeseen. Taustalla olivat myös huolet maailmantalouden kasvun jatkumisesta.

- Vuosi 2012 käynnistyi pääomamarkkinoilla positiivisen vireen vallitessa. Viime aikoina pintaan ovat kuitenkin nousseet taas kasvavat huolet Kreikan tilanteesta sekä laajemminkin globaalista talouskasvusta, toteaa Ari Huotari.

Korkosijoitusten osuus Kevan sijoituksista oli vuoden 2011 lopussa markkina-arvoin mitattuna 47,3 % (43,2 % vuonna 2010), noteerattujen osakesijoitusten 37,6 % (43,5 %), kiinteistöjen 8,2 % (7,6 %), pääomarahastojen 4,9 % (4,0 %) ja hedge-rahastojen 2,0 % (1,7 %). Kotimaassa kaikista sijoituksista oli noin 17 %.

Eläkkeelle jäi lähes saman verran henkilöitä kuin edellisenä vuonna

Vuoden aikana kunta-alalta siirtyi KuEL-eläkkeelle 13 482 henkeä, mikä oli 94 vähemmän kuin vuonna 2010, mikä johtui ennen kaikkea työttömyyseläkkeiden vähenemisestä.

Keva maksoi vuonna 2011 KuEL-eläkkeitä 3,5 miljardia euroa, mikä on noin 6,6 % enemmän kuin edellisenä vuonna. Vuoden lopussa kunnallista eläkettä sai noin 349 000 henkilöä.

Keva maksoi valtion eläkkeitä 3,7 miljardia euroa ja eläkkeensaajia oli 275 000 henkilöä. Valtio rahoitti näiden eläkkeiden maksamisen.

Keva ratkaisi vuoden aikana lähes 49 000 kunnallista eläkeasiaa ja lähes 20 000 valtion eläkeasiaa.

Niin kunnallisten kuin valtion eläkkeiden käsittelyajat pysyivät pitkälti edellisvuoden tasolla.

Maksutuloa kertyi noin 5,2 % edellisvuotta enemmän

Vuoden 2011 lopussa Kevalla oli 918 jäsenyhteisöä: kaupunkeja, kuntia, kuntayhtymiä sekä osakeyhtiöitä ja yhdistyksiä. Jäsenyhteisöjen palveluksessa työskenteli noin 509 000 kunnallisen eläketurvan piiriin kuuluvaa henkilöä.

Jäsenyhteisöjen yhteenlaskettu KuEL-palkkasumma oli 15,4 miljardia euroa. Maksutuloa kertyi 4,4 miljardia euroa, 5,2 % enemmän kuin edellisenä vuonna.

Karttuneiden etuuksien pääoma-arvo 96 miljardia

Laskennallinen pääoma-arvo kaikille kunnallisessa eläkejärjestelmässä karttuneille, mutta vielä maksamattomille etuuksille, oli vuoden 2011 lopussa 96 miljardia euroa (90 miljardia euroa vuonna 2010). Koska eläkerahaston arvo kasvoi vuonna 2011 noin 0,5 miljardia euroa eli selkeästi hitaammin kuin etuuksien pääoma-arvo, kattamattomien etuuksien pääoma-arvo kasvoi vuoden aikana noin 5,5 miljardilla eurolla.

Karttuneiden etuuksien pääoma-arvo kuvaa kunnallisen eläkejärjestelmän eläkevelvoitteita ja -vastuita. Yksityisalojen työeläkejärjestelmässä eläkevastuuksi kirjataan vain osa karttuneista etuuksista, joten suureet eivät ole keskenään vertailukelpoisia.

Lisätietoja antavat

Toimitusjohtaja Merja Ailus, puh. 020 614 2201

Sijoitusjohtaja Ari Huotari, puh. 020 614 2205 tai 0400 451 099

Talousjohtaja Tom Kåla, puh. 020 614 2211 tai 040 7727 832

Tilinpäätökseen liittyvät kalvot ovat luettavissa kotisivultamme www.keva.fi tähän uutiseen linkitettyinä.

Keva ei julkaise painettua vuosikertomusta, vaan tulos- ja vuosiraportit julkaistaan sivuillamme www.keva.fi. Hallituksen toimintakertomus ja tilinpäätös julkaistaan sivuillamme 13.4.2012. Neljännesvuositiedotteen kuluvan vuoden ensimmäisestä neljänneksestä Keva julkistaa viikolla 17.