Kevan vuoden 2009 sijoitustuotto 18,9 prosenttia, ennakkotietoja Kuntien eläkevakuutuksen tilinpäätöksestä

Kuntien eläkevakuutuksen sijoitukset tuottivat vuonna 2009 poikkeuksellisen hyvin. Ennakkotietojen mukaan sijoitusten tuotto oli 18,9 prosenttia. Sijoitustulos oli 3,9 miljardia euroa. Sijoitusten markkina-arvo vuoden lopussa oli 24,8 miljardia euroa. Viiden viimeisen vuoden tuotto on 4,7 prosenttia. Toimitusjohtaja Merja Ailuksen mukaan vuosi 2009 oli hyvin poikkeuksellinen sijoitustoiminnan kannalta. - Vuonna 2007 alkanut finanssi- ja talouskriisi on koetellut sijoittajia. Toissa vuosi, eli vuosi 2008, oli erittäin vaikea kaikille sijoittajille, myös Kevalle. Vuoden 2009 keväällä nähtiin sitten voimakas käännös pääomamarkkinoilla, raju pudotus kääntyi hetkessä nousuksi. Eri omaisuuslajeista paras tuotto oli noteeratuissa osakkeissa, jotka tuottivat noin 35 prosenttia. Joukkovelkakirjalainojen tuotto oli noin 15 prosenttia. - Sijoitusmarkkinoiden nousu finanssikriisin jäljiltä on ollut yllättävänkin nopea. Kevan tuottoa ovat erityisesti tukeneet edullisilla arvostustasoilla tehdyt lisäpanostukset kehittyville markkinoille sekä eurooppalaisiin ja yhdysvaltalaisiin yrityslainoihin, toteaa varatoimitusjohtaja Timo Viherkenttä. Viherkentän mukaan sijoitusmarkkinoiden kehitys alkavana vuonna on ratkaisevasti riippuvainen rahapolitiikan kiristämisen vaikutuksista. Kunnallisen eläkejärjestelmän palkkasumma oli 14,1 miljardia euroa. Maksutuloja kertyi noin 4,1 miljardia euroa ja eläkkeitä maksettiin noin 3,1 miljardia euroa. Kunnallisessa eläkejärjestelmässä oli vakuutettuna vuoden vaihteessa yhteensä 500 000 henkilöä ja eläkkeitä oli maksussa 331 000. Kunta-alalta siirtyi eläkkeelle vuoden 2009 aikana noin 14 000 henkilöä. Lisätietoja antavat: Toimitusjohtaja Merja Ailus, puh. 020 614 2201 Varatoimitusjohtaja Timo Viherkenttä, puh. 020 614 2202 tai 040 522 5806 Sijoitusjohtaja Ari Huotari, puh. 020 614 2205 tai 0400 451 099 Edellä esitetyt luvut ovat alustavia ennakkotietoja. Varsinaisen tilinpäätöstiedotteensa Kuntien eläkevakuutus julkistaa 4.3.2010.