Kirjoituskilpailun tuloksia työssä jaksamisesta - Kuntatyöntekijä jaksaa työssä asiakkaiden vuoksi

Kuntien eläkevakuutuksen järjestämän kirjoituskilpailun tulosten mukaan kuntatyöntekijöiden työssä jaksamista vähentävät erityisesti työelämän jatkuvat muutokset sekä esimiestyöhön ja työpaikkakiusaamiseen liittyvät ongelmat.

Työntekijät kokevat voivansa työskennellä yhä vähemmän ammattietiikkansa tai arvopohjansa mukaisesti muuttuneiden työkäytäntöjen tai lisääntyvien tulostavoitteiden vuoksi. Erityisesti tämä korostuu hoitoalalla. Hoitoalan kirjoittajien mielestä muutosvaatimukset mitätöivät sen ydinosaamisen, johon hoitajien ammattiylpeys on kautta aikojen perustunut eli laadukkaan asiakaskohtaamisen.

Kirjoituksista nousi myös esiin viisi erilaista työorientaatiotyyppiä: realistit, puurtajat, motivaation menettäneet, optimistit sekä sitoutuneet ja taistelijat.

Työntekijöille lisää vaikutusmahdollisuuksia työn suunnitteluun

Kirjoituksista kävi ilmi, että työelämän jatkuvat muutokset ovat harvemmin linjassa perustyön kanssa. Sen sijaan, että muutokset edistäisivät työkäytäntöjä, ne ovat lisänneet uupumusta muun muassa etäännyttämällä työntekijät perustehtävästä.

Useimmalle työntekijälle työ on kuitenkin edelleen ”kunnian kenttä”, jossa oman jaksamisen kannalta on ensiarvoisen tärkeää, että saa tehdä työtä ammattiylpeydellä. Työssä jaksamisen kannalta olisi tärkeää, että työntekijät otettaisiin mukaan omaa työtä koskevaan suunnitteluun.

Esimiehet simputtavat, työkykyongelmiin ei puututa

Muutoksenhallintaan liittyvien ongelmien lisäksi suurimpina työssäjaksamisen pullonkauloina nousivat esiin esimiestyöhön ja työpaikkakiusaamiseen liittyvät ongelmat sekä varhaisen tuen puuttuminen työkykyongelmissa.

Kirjoituksissa kuvattiin paljon työuupumukseen tai masennukseen sairastumista. Työuupumuksen merkkejä on vaikea havaita itse ja apua saa yleensä vasta siinä vaiheessa, kun oireilu on ehtinyt kehittyä jo sairaudeksi.

Työssä jaksamista edistäisi se, että henkistä työsuojelua vahvistettaisiin työpaikoilla, varhaisen puuttumisen malleja ja hyviä käytäntöjä jalkautettaisiin entistä aktiivisemmin työterveyshuoltoihin ja niitä myös seurattaisiin systemaattisemmin.

Viisi erilaista työorientaatiotyyppiä

Kirjoituksista nousi esiin viisi erilaista työorientaatiotyyppiä: realistit, puurtajat, motivaation menettäneet, optimistit sekä sitoutuneet ja taistelijat.

Realistien työorientaatiota kuvasi jalat maassa ja päivä kerrallaan -asenne. He olivat hyvin tietoisia voimavaroistaan eivätkä näin ollen olleet kyseenalaistaneet työssä jaksamistaan.

Puurtajilla työssäjaksamisen pullonkaulana oli liika tunnollisuus. Tästä seurauksena oli yleensä sairastuminen työuupumukseen.

Motivaation menettäneet olivat joutuneet yleensä kovan simputtamisen kohteeksi ja kadottaneet kaiken ilon työstään. Ainoa syy käydä työssä oli palkka, ja he olivatkin hyvin eläkeorientoituneita.

Optimistit näkivät työn voimavarana, josta he ammensivat voimia myös vaikeina hetkinä, esimerkiksi yksityiselämän ongelmissa. Heille työssä jatkaminen oli itsestäänselvyys.

Sitoutuneiden ja taistelijoiden työorientaatiossa korostui työtä kunnioittava asenne ja selviytymisen eetos. Työ oli heille kunnian kenttä, jossa kunniaa vaalittiin vaikka taistellen. Sitoutuneille ja taistelijoille työssä jatkaminen oli normi.

Kirjoituskilpailuaineiston mukaan erilaisia työorientaatiotyyppejä auttavat jaksamaan työssä hyvin erilaiset asiat. Työssä jaksamista tukevat toimet tulisikin räätälöidä erilaisiin elämäntilanteisiin, ikään ja persoonaan sopiviksi.

Kirjoituskilpailussa arvovaltainen raati

Kirjoituskilpailun arviointiraadissa olivat mukana kirjailija-toimittaja Tuula-Liina Varis, professori Jorma Rantanen, Kunnallisen työmarkkinalaitoksen työmarkkinajohtaja Markku Jalonen sekä puheenjohtajana Kuntien eläkevakuutuksen toimitusjohtaja Markku Kauppinen. Raadin sihteerinä toimi viestintäjohtaja Arja Lerssi-Lahdenvesi Kuntien eläkevakuutuksesta.

Kuntien eläkevakuutuksen järjestämään kirjoituskilpailuun saapui noin 200 kirjoitusta. Kolme parasta palkitaan 1.4. henkilöstöjohdon seminaarissa. Kilpailulla haettiin vastausta siihen, millaiset asiat auttavat työntekijää jaksamaan ja jatkamaan työssä.

Lisätietoja

Kuntien eläkevakuutuksen tutkija Pirjo Saari, puh. 020 614 2229 tai 040 034 1390.

Ohessa kirjoituskilpailusta tehty raportti ”Työssä jatkamisen eväät”.