Kunnallisen eläkejärjestelmän pysyttävä vakaalla pohjalla

Kevan toimitusjohtajan Merja Ailuksen mukaan kunnallisen eläkejärjestelmän vakauden suhteen ei ole suuria huolenaiheita, ellei kunnallinen palkkasumma laske.

− Kevan laskelmien mukaan kunnallinen työeläkemaksu on vakaalla pohjalla ja merkittäviä korotuspaineita ei tällä hetkellä ole näkyvissä. Vakauteen liittyy kuitenkin reunaehtoja, varsinkin kunnallisessa eläkejärjestelmässä vakuutettuina olevien määrän pysyminen nykyisellä tasollaan ja muun muassa työurien pidentyminen, Ailus totesi Kuntaliiton talous- ja rahoitusfoorumissa Helsingissä 8. helmikuuta.

Kunnallinen palkkasumma on noussut toistaiseksi ja esimerkiksi palvelujen järjestämisen muutokset eivät ole näkyneet henkilömäärän vähenemisenä. Ailus nosti esimerkkinä esille, että kymmenen prosentin vähentyminen vakuutettujen määrässä toisi maksuihin yli prosenttiyksikön korotuspaineen.

Ailus painotti, että kunnallinen eläkejärjestelmä ei ole irrallaan kuntien muusta taloudesta.

− Eläkejärjestelmän vakauden ehtona on myös kuntien talouden vakaus. Asia on merkityksellinen, sillä kuntien jo olemassa olevat eläkevastuut ovat yli 90 miljardia. Lisäksi kuntien työeläkemaksut ovat yksityistä sektoria korkeammat.

Maailmantalous on viime vuosina yskähdellyt. Ailuksen mukaan laskelmissa on otettu huomioon sijoitustuottonäkymien heikentyminen.

− Laskelmissa olemme käyttäneet kolmen prosentin reaalista tuotto-odotusta ja pitkän aikavälin sijoitustuotot ovat tämän ylittäneet.

Kunnallinen eläkejärjestelmä kannustaa työssä jatkamisen tukemiseen

Ailus kertoi, että kunnallinen eläkejärjestelmä kannustaa työssä jatkamisen tukemiseen.

− Maksut on rakennettu niin, että ehkäisemällä työkyvyn menettämistä ja hyödyntämällä jäljellä olevaa työkykyä kuntatyönantajat säästävät eläkemaksuissa.

Kuntatyönantajat ovat tehneet hyvää työtä jäljellä olevan työkyvyn hyödyntämisessä. Esimerkiksi osatyökyvyttömyyseläkkeiden osuus on noussut yli kolmannekseen alkavista työkyvyttömyyseläkkeistä, minkä johdosta yhä useammalle kuntayöntekijälle on tarjoutunut mahdollisuus jatkaa työelämässä. Tehtävää kuitenkin riittää, sillä työkyvyttömyyseläkkeiden kokonaisalkavuutta ei ole merkittävästi saatu laskemaan.

− Tähän on hyvä kiinnittää huomiota. Työkyvyttömyys on niin yksilön kuin koko yhteiskunnan ongelma. Esimerkiksi työkyvyttömyyseläkkeistä koituva meno kunnallisessa eläkejärjestelmässä on noin 440 miljoonaa euroa vuodessa. Se on merkittävä osa kaikista eläkemenoista, jotka ovat noin 3,5 miljardia euroa vuodessa, Ailus kertoi.

Työssä jatkamisen ja työhyvinvoinnin tukemisella tuetaan samalla koko organisaation toimintaa. Työhyvinvointi näkyy esimerkiksi sairauspoissaoloista aiheutuvien kustannusten vähenemisenä ja tuottavuuden paranemisena.

Työurien pidentämisen osalta on muistettava toki alku- ja loppupäät jo työvoiman saatavuudenkin kannalta, Ailus lisäsi.

Lisätietoja:
toimitusjohtaja Merja Ailus, p. 020 614 2201

Keva huolehtii kunta-alan, valtion, kirkon ja Kelan henkilöstön eläkeasioista, hoidamme noin 1,3 miljoonan julkisen sektorin työntekijän ja eläkkeensaajan työeläkepalveluita. Keva vastaa kunta-alan henkilöstön eläkkeiden rahoituksesta ja eläkevarojen sijoittamisesta. Sijoitusomaisuutemme on noin 29,6 miljardia euroa (31.12.2011). Palveluksessamme on noin 540 henkilöä.