Kuntien eläkevakuutuksella onnistunut vuosi

Ennakkotietoja vuoden 2005 tilinpäätöksestä

Kuntien eläkevakuutuksen sijoitusten markkina-arvoin laskettu tuotto oli viime vuonna 2,4 miljardia euroa. Sijoitusten tuottoprosentti oli 13,5 (7,5 vuonna 2004). Kunta-alan henkilöstön työeläketurvasta ja sen rahoituksesta vastaavan Kuntien eläkevakuutuksen viime vuosi oli toimitusjohtaja Markku Kauppisen mukaan kokonaisuudessaan onnistunut. Markkina-arvoinen tulos oli 3,2 miljardia euroa (1,9 miljardia). Sijoitusomaisuuden markkina-arvo nousi vuoden 2004 lopun 15,7 miljardista eurosta noin 19 miljardiin. Etenkin osakesijoitusten ja pääomarahastosijoitusten tuotto oli hyvä. Kunnalliseen eläkejärjestelmään kuuluvien yhteisöjen palkkasumma kasvoi viime vuonna noin 5 %. Kuntien eläkevakuutuksen jäsenyhteisöjen palveluksessa työskenteli vuoden lopussa noin 479 000 kunnallisen eläketurvan piiriin kuuluvaa henkilöä. Maksutuloa kertyi 3,2 miljardia euroa (3,0 miljardia). Eläkkeitä maksettiin noin 2,3 miljardia euroa (2,2 miljardia). Vuoden päättyessä eläkkeitä oli maksussa noin 295 000 kappaletta. Vuoden aikana kunta-alalta siirtyi eläkkeelle 11 802 henkilöä, mikä on enemmän kuin koskaan. Kasvua edellisestä vuodesta on noin 7 %. Lisätietoja antavat toimitusjohtaja Markku Kauppinen, puhelin 010 314 2201 varatoimitusjohtaja Timo Viherkenttä, puhelin 010 314 2202 Tässä tiedotteessa esitetyt luvut ovat alustavia ennakkotietoja. Varsinaisen tilinpäätöstiedotteensa Kuntien eläkevakuutus julkistaa 15.3.2006.