Kuntien eläkevakuutuksen uusi toimitalo valmistunut

Kuntien eläkevakuutuksen uusi toimitalo on valmistunut Helsingin Kaisaniemeen osoitteeseen Unioninkatu 43. Helmikuun 21. päivään mennessä uuteen taloon muuttaa koko Kuntien eläkevakuutuksen henkilökunta, lähes 400 henkilöä.

Kuntien eläkevakuutus rakennutti uuden toimitalon, sillä entiset tilat kävivät ahtaiksi ja hajasijoitus haittasi toimintaa. Tähän asti henkilökunta on työskennellyt kolmessa eri paikassa Albertinkatu 34:ssä, Eerikinkatu 27:ssä ja Kalevankatu 20:ssä. Rakennusprojekti alkoi kesällä 2000, jolloin Kuntien eläkevakuutus osti tontin valtiolta. Rakennuspaikan näkyvän sijainnin vuoksi Kuntien eläkevakuutus järjesti rakennuksen suunnittelusta arkkitehtuurikilpailun, joka ratkesi keväällä 2001. Korkeatasoisen kilpailun voittajaksi palkintolautakunta valitsi arkkitehtuuritoimisto Käpy ja Simo Paavilainen Oy:n ehdotuksen "Lippa vinossa", jota se luonnehti poikkeuksellisen veistokselliseksi. Rakennustyöt tontilla alkoivat keväällä 2002 ja harjannostajaisia vietettiin keväällä 2004. Pääurakoitsijana on toiminut Työyhteenliittymä KEVA Lemcon Oy & Oy Alfred A. Palmberg Ab. Talossa on kahdeksan maanpäällistä kerrosta ja kaksi kellarikerrosta. Kellarissa on arkisto- ja varastotiloja sekä autopaikkoja. Ensimmäisessä kerroksessa sijaitsevat asiakaspalvelupisteet ja vastaanotto. Toisessa kerroksessa on mm. auditorio, kokoustiloja sekä henkilökunnan ravintola. Muissa kerroksissa on työtiloja. Tontilla oleva vanha rakennus on säilytetty ja kunnostettu ja siihen on sijoitettu pääasiassa kokoustiloja. Yhteensä tilaa on noin 19 000 m2, josta työtilaa on noin 10 000 m2. Uudisrakennuksen julkisivu on verhottu vaalean kellertävällä luonnonkivellä, travertiinilla. Pihajulkisivut on verhottu vihertäväksi patinoidulla kuparilevyllä. Uuteen toimitaloon on hankittu näkyville paikoille yleisiin tiloihin kaksi suurta taideteosta. Sitä varten Kuntien eläkevakuutus järjesti suomalaisille taiteilijoille kaksi kutsukilpailua. Keväällä 2004 ratkenneesta kuvataidekilpailusta valittiin toteutettavaksi Marianna Uutisen teos ”Being” ja Helena Hietasen yhdessä Jaakko Niemelän kanssa suunnittelema teos ”Metsä”. Taideteokset valmistuvat talon tupaantuliaisiin eli maaliskuun loppuun mennessä. Kuntien eläkevakuutuksen uuden toimitalon rakennustöiden arvonlisäverottomat kustannukset ovat noin 35 miljoonaa euroa. Kuntien eläkevakuutuksen entiset toimitilat Albertinkadulla, Eerikinkadulla ja Kalevankadulla säilyvät Kuntien eläkevakuutuksen omistuksessa. Kuntien eläkevakuutuksen uusi käyntiosoite on 21.2.2005 alkaen Unioninkatu 43. Postiosoite säilyy entisenä eli se on PL 425, 00101 Helsinki. Puhelinnumerot eivät muutu. Lisätietoja antavat: Hallintojohtaja Tapani Salmi, puh. 010 314 2469 Rakennuspäällikkö Matti Heino, puh. 0400 506 369