Neljä viidestä ammatillisen kuntoutuksen läpikäyneestä takaisin työelämään

Ammatillinen kuntoutus tarjoaa polun takaisin työelämään. Kuntoutuksen eli työkokeilun tai uudelleenkoulutuksen läpivieneistä kuntien työntekijöistä työelämään palasi viime vuonna 81 %.

Kevan kuntoutuspäällikön Ulla Palmroosin mukaan ammatillinen kuntoutus osoitti jälleen tuloksellisuutensa.
- Keva on onnistunut hyvin ammatillisessa kuntoutuksessa. Kuntoutus toimii hyvin, vaikka asiakkaiden keski-ikä on varsin korkea ja suurin yksittäinen ikäryhmä ovat 50–54 -vuotiaat.

Vanhemmat kuntatyöntekijät toivovat työjärjestelyjä, nuoremmat koulutusta

Varttuneempien kuntatyöntekijöiden osalta työjärjestelyt ovat käytetyin kuntoutuksen vaihtoehto. Varttuneemmat työntekijät toivovatkin työpaikan säilyvän samana, vaikka työnkuva muuttuisi.

Palmroosin mukaan työtehtävien räätälöinti on lisääntynyt, vaikka se on yhä haasteellisempaa tulostavoitteiden kiristyessä.

Nuorempien kuntatyöntekijöiden osalta koulutusratkaisut ovat haluttuja vaihtoehtoja mietittäessä terveydentilan kannalta soveltuvia työtehtäviä.

Yleisin ammatillisen kuntoutuksen muoto on kunta-alalla työkokeilu, jota käytetään siirryttäessä uusiin tehtäviin tai palattaessa omaan työhön pitkän sairauspoissaolon jälkeen. Uudelleenkoulutus on toiseksi yleisin ammatillisen kuntoutuksen muoto ja sen käyttö lisääntyi viime vuonna. Sen sijaan yrittäjäksi ryhtyminen ei edelleenkään ole suosittu vaihtoehto, kun työtehtäviä täytyy terveydellisistä syistä järjestellä. Elinkeinotukihakemuksia tuli vain muutamia.

Palmroosin mukaan ammatillinen kuntoutus on kannattavaa myös työnantajille.
- Ammatillisen kuntoutuksen avulla voidaan välttää työkyvyttömyyseläkkeitä ja tämä pienentää työnantajien varhaiseläkemaksuja.

Viime vuonna kuntoutusasiakkaiden keski-ikä oli 47,5 vuotta ja ammatillisen kuntoutuksen piiriin tuli kaikkiaan 2 334 uutta asiakasta kuntasektorilta. Edellisvuosien tapaan suurimmat ammatillisen kuntoutuksen asiakasryhmät tulivat kuntasektorin naisvaltaisilta aloilta; lähi- ja perushoitajia, sairaanhoitajia, siivoojia, lastenhoitajia ja päiväkotiapulaisia sekä sairaala- ja hoitoapulaisia. Terveydellisenä rajoitteena oli useimmiten tuki- ja liikuntaelinsairaus (43 %) tai mielenterveyden häiriö (23 %).

Keva hoitaa nykyisin myös kirkon ja valtion työntekijöiden ammatillisen kuntoutuksen

Evankelis-luterilaisen kirkon työntekijöiden ammatillinen kuntoutus siirtyi Kevan hoitoon toissa vuonna. Ammatilliseen kuntoutukseen kirkon piiristä hakeutuvien suurimmat ammattiryhmät olivat lastenohjaajat, toimistosihteerit, seurakuntamestarit ja suntiot sekä papit ja seurakuntaemännät. Terveydellisenä rajoitteena oli useimmiten tuki- ja liikuntaelinsairaus (33 %) tai mielenterveyden häiriö (32 %). Yleisin ammatilliseen kuntoutukseen hakeutuva ikäryhmä kirkon työntekijöissä oli 40–44 -vuotiaat eli asiakkaat ovat kuntasektorin kuntoutusasiakkaita selkeästi nuorempia.

Valtion työntekijät tulivat Kevan ammatillisen kuntoutuksen piiriin vuoden vaihteessa.

Ammatillisen kuntoutuksen tavoitteena on edesauttaa osatyökykyisiä työntekijöitä jatkamaan työelämässä.

Lisätietoja:
kuntoutuspäällikkö Ulla Palmroos p. 020 614 2264 tai gsm 040 830 1047

Keva huolehtii kunta-alan, valtion ja kirkon henkilöstön eläkeasioista, hoidamme noin 1,3 miljoonan julkisen sektorin työntekijän ja eläkkeensaajan työeläkepalveluita. Keva vastaa kunta-alan henkilöstön eläkkeiden rahoituksesta ja eläkevarojen sijoittamisesta. Sijoitusomaisuutemme on noin 28,8 miljardia euroa (31.12.2010). Palveluksessamme on noin 540 henkilöä.