Painonhallinta on paljon muutakin kuin tiukkoja dieettiohjelmia

Kuntien eläkevakuutuksen ja Suomen epidemiologian seuran seminaarissa tarkasteltiin painonhallintaa huippuasiantuntijoiden johdolla

Kuntien eläkevakuutus ja Suomen epidemiologian seura järjestivät maanantaina 5.11.2007 seminaarin Painonhallinta terveyden ja työkyvyn kannalta – kriittinen tarkastelu laihdutusohjelmiin. Seminaarin keskeisiä teemoja olivat painonhallinta ja elintavat, lihavuuden ehkäisy ja hoito, erilaisten laihdutusohjelmien kriittinen tarkastelu sekä ylipaino työkyvyn näkökulmasta.

Paneelissa keskustelua herättivät muun muassa elintapojen ja ylipainon merkitys työkyvyn ja sairauspoissaolojen kannalta. Sairauksien ehkäisyn näkökulmasta olisi puututtava ylipainon lisäksi moniin eri tekijöihin tupakoinnista ja alkoholinkäytöstä terveitä elintapoja tukeviin ympäristö- ja yhteiskuntatekijöihin.

Seminaarin puhujina olivat alan huippuasiantuntijat Suomessa: Patrik Borg (UKK-instituutti), Mikael Fogelholm (Suomen Akatemia), Marjaana Lahti-Koski (Suomen Sydänliitto), Pertti Mustajoki (Duodecim), Aila Rissanen (HUS, Lihavuustutkimusyksikkö) ja Tapio Ropponen (Kuntien eläkevakuutus).

Puhujien esiintymismateriaalia on saatavilla Internet-sivuilla www.keva.fi

Lisätietoja:
tutkija Karoliina Harkonmäki, puh. 020 614 2498 tai 050 302 9054.