Toimitusjohtaja Merja Ailus: Työurat pidentymässä

Kevan toimitusjohtajan Merja Ailuksen mukaan työurissa on 2000-luvulla nähty myönteistä kehitystä ainakin työurien loppupäässä. Keskeisimmät kuntasektorin työssä jatkamista kuvaavat mittarit osoittavat positiivisia kehityskulkuja.

- Kuntasektorilla edistymistä on tapahtunut niin eläkkeelle jäämisiässä, eläkeiän odotteessa kuin työkyvyn hyödyntämisessäkin, Ailus totesi Kevan henkilöstöjohdon seminaarissa 29. maaliskuuta. Seminaarin aiheena oli työssä jatkamisen toimet ja niiden ilmeneminen kuntatyön arjessa.

- Jos verrataan kymmenen vuoden takaiseen tilanteeseen, niin omaan eläkeikäänsä asti tai sen yli työssä jatkavien osuus on jo yli puolet eläkkeelle jääneistä. 2000-luvun alussa osuus oli reilun kolmanneksen. 63-vuotiaaksi työssä jatkaa lähes puolet, kun kymmenen vuotta sitten vain joka viides eläkkeelle siirtyneistä oli 63-vuotias. Myös 25-vuotiaan eläkkeelle siirtymisiän odote on kasvanut vuosituhannen alun aikana 58,2 vuodesta 60,6 vuoteen, Ailus luetteli.

Ailuksen mukaan työkyvyttömyysseläkkeiden osalta kehitys ei ole ollut kaikin puolin näin lohdullista.

- Tosin kunta-sektorilla osa-työkyvyttömyyseläkkeiden osuus kaikista työkyvyttömyyseläkkeistä on omaa luokkaansa eli reilun kolmanneksen kaikista työkyvyttömyyseläkkeistä. Sen sijaan työkyvyttömyyseläkkeiden alkavuus eli se, kuinka paljon työkyvyttömyyseläkkeitä alkaa työntekijämäärään suhteutettuna on tehnyt aaltomaista liikettä koko 2000-luvun. Hienoista edistymistä on havaittavissa, mutta se on likimain samalla tasolla kuin 2000-luvun alussa.

Työssä jatkaminen edellyttää yhteistyötä

Ailuksen mukaan työurien pituuden suhteen keskeinen tekijä on sen vieminen kaikilla tasoilla eteenpäin.

- Kunnissa tämä tarkoittaa työhyvinvoinnin ja työssä jatkamisen toimien tarkastelua johdon tavoitteissa ja strategioissa, henkilöstöhallinnon periaatteissa ja toimintamalleissa, työterveyshuollon toiminnassa sekä jokapäiväisessä esimiestyössä, Ailus kertoi.

- Työpaikoilla tehdään niitä käytännön ratkaisuja, jotka mahdollistavat sen, kuinka hyvin työntekijän jäljellä olevaa työkykyä voidaan hyödyntää. Kuntasektori on onnistunut tässä hyvin, koska suurina työnantajina työjärjestelyjä on ollut helpompi tehdä kuin muilla sektoreilla.

Tulevaisuutta Ailus pitää monin osin kuitenkin haasteellisena.

- Vaikka työurat ovat pidentyneet, niiden pitäisi pidentyä edelleen. Kuntasektorilla on kuitenkin monia niin henkisesti kuin fyysisesti raskaita töitä. Samalla monen kunnan mahdollisuudet työjärjestelyihin ovat kaventumassa esimerkiksi yhtiöittämiskehityksen myötä.

Ailuksen mukaan Keva keskittyykin työurien keskelle ja loppupäähän, koska työurien alkupäähän Keva ei voi vaikuttaa.

- Puhumme siksi Kevassa työssä jatkamisesta ja sen tukemisesta. Haluamme olla kuntien kumppanina työhyvinvointikysymysten eteenpäin viemisessä, teemme yhteistyötä työterveyshuoltojen kanssa, tutkimme ja kehitämme työelämää sekä pyrimme siihen, että voimme auttaa koko julkisen sektorin työnantajia ja työntekijöitä työkyvyn hyödyntämisessä.

Lisätietoja: toimitusjohtaja Merja Ailus, p. 020 614 2201

Keva huolehtii kunta-alan, valtion ja kirkon henkilöstön eläkeasioista, hoidamme noin 1,3 miljoonan julkisen sektorin työntekijän ja eläkkeensaajan työeläkepalveluita. Keva vastaa kunta-alan henkilöstön eläkkeiden rahoituksesta ja eläkevarojen sijoittamisesta. Sijoitusomaisuutemme on noin 28,8 miljardia euroa (31.12.2010). Palveluksessamme on noin 540 henkilöä.