Työhyvinvoinnin edistäminen kunnissa lisääntynyt, mutta eläkepoistumaan ei vielä varauduttu

Työhyvinvoinnin edistäminen kunnissa on selvästi lisääntynyt ja systematisoitunut vuodesta 2003. Kunnissa tehdään enemmän käytännön toimenpiteitä työhyvinvoinnin edistämiseksi, ja myös erilaisten työhyvinvointiin liittyvien seuranta- ja ohjausjärjestelmien käyttö on lisääntynyt. Tulokset ovat ennakkotietoja keväällä tehdystä laajasta Kuntatyö 2010 -kyselytutkimuksesta. Tutkimuksessa tarkasteltiin, miten työhyvinvointi kunnissa ja kuntatyöntekijöiden keskuudessa on muuttunut kolmen vuoden aikana.

Esimerkiksi henkilöstötilinpäätösten tai -strategioiden käyttö on yleistynyt kolmessa vuodessa 15 prosentilla. Yhä useammalla, jopa kolmasosalla kunnista, on käytössään vakiintunut toimintamalli pitkittyviin sairauspoissaoloihin sekä uudelleensijoitusjärjestelmä, jolla voidaan sijoittaa vajaatyökykyisiä työstä toiseen. Esimiestyöhön panostettu eniten, eläkepoistumaan varauduttu yllättävän vähän Työhyvinvointitoimenpiteistä on panostettu eniten esimiestyön ja johtamisen kehittämiseen, kasvua on tapahtunut kolmessa vuodessa 10 %. Toinen selvä painopistealue työhyvinvointitoiminnassa on ollut henkilöstön osaamisen kehittäminen. Muun muassa henkilöstön koulutukseen ja perehdyttämiseen käytetyt resurssit olivat lisääntyneet selvästi. Sen sijaan eläkepoistumaan on kunnissa varauduttu yllättävän vähän. Vaikka 90 % vastaajista oli sitä mieltä, että lähivuosien eläkepoistuma aiheuttaa kunnille todellisia haasteita, vain kolmannes kunnista on tehnyt eläkepoistuman hallintaan liittyviä käytännön suunnitelmia tai strategioita. Työssä jatkamiseen liittyvät asenteet muuttuneet selvästi myönteisemmiksi Kuntatyöntekijöiden asenteet työssä jatkamista kohtaan ovat muuttuneet kolmessa vuodessa selvästi myönteisemmiksi. Yhä useampi vastaaja uskoi jatkavansa työssä vielä 63 ikävuoden jälkeen. Kasvua oli tapahtunut kolmen vuoden aikana 10 %. Myös kannastaan epävarmojen osuus oli selvästi vähentynyt. Haasteita työssä jatkamiselle asettaa kuitenkin muun muassa kasvava työmäärä, sillä yhä useampi vastaaja uskoi, että työmäärä lisääntyy tulevaisuudessa yli sietokyvyn. Työntekijöiden työssä jatkamisen tukemiseksi tulee kunnissa kiinnittää huomiota myös jatkossa esimiestyön parantamiseen ja työilmapiirin vaalimiseen, sillä tulosten mukaan sekä esimiestyö että työilmapiiri olivat muuttuneet kolmen vuoden aikana huonompaan suuntaan. Kuntatyö 2010 -tutkimus on laaja pitkittäistutkimus, jossa seurataan työhyvinvoinnin kehittymistä kunnissa ja kuntatyöntekijöiden keskuudessa vuodesta 2003 vuoteen 2009. Kyselyn kohteena ovat kaikkien kuntien henkilöstöasioista vastaavat sekä reilun 5 000 henkilön satunnaisotos kunta-alan työntekijöitä. Lisätietoja: Vs. tutkimuspäällikkö Janne Väänänen, puhelin 010 3142 765 Tutkija Pirjo Saari, puhelin 010 3142 229 Sähköpostit: etunimi.sukunimi@keva.fi