Työkykyä voidaan tukea hyvällä henkilöstöjohtamisella

Kevan eläkkeelle siirtyvän varatoimitusjohtajan Eija Lehto-Kanniston mukaan työelämän asenteet ovat muuttuneet vanhempia työntekijöitä kohtaan myönteisempään suuntaan. Myös työssä jatkamisessa tilanne on kehittynyt hyvään suuntaan.

Lehto-Kannisto arvioi kunta-alan henkilöstöjohdon seminaarissa pitämässään puheessa, että eri ammattiryhmien välillä on kuitenkin suuria eroja siinä, kuinka usein niistä jäädään työkyvyttömyyseläkkeelle.

- Työkyvyttömyyden ennaltaehkäisyssä ja ammattiryhmien välisten erojen tasoittamisessa on vielä paljon tehtävää. Raskaissa tehtävissä työkyvyttömyyseläkkeitä alkaa edelleen huomattavan paljon enemmän kuin esimerkiksi sivistyspuolella.

Työkyvyttömyys maksaa sekä kunnille että eläkejärjestelmälle paljon.

- On tärkeää, että kunnat ovat tietoisia työkyvyttömyyden aiheuttamista kustannuksista. Eurojen laskeminen on kuitenkin vain väline, tärkeämpää on puuttua aidosti kustannusten taustalla oleviin tekijöihin, jotta työkyvyttömyyseläkkeille ei jouduttaisi niin usein. Työeläkejärjestelmä tarjoaa henkilöille, joiden työkyky on heikentynyt, mahdollisuuksia jatkaa töissä esimerkiksi ammatillisen kuntoutuksen tai osatyökyvyttömyyseläkkeen avulla, Lehto-Kannisto kertoo.

Kunta-alan töistä jää lähivuosina paljon henkilöitä eläkkeelle. Lehto-Kanniston mukaan uutta työvoimaa voidaan saada hyvällä henkilöstöpolitiikalla ja työnantajamaineella.

Henkilöstöjohdon tulisi saada koko johto ymmärtämään henkilöstön yhä kriittisempi merkitys. Kun talous, toiminta ja henkilöstö nähdään samanarvoisina ja henkilöstöasiat saavat ylimmän johdon käsittelyssä saman painoarvon kuin esimerkiksi talouden mittarit, organisaatio voi toimia tuloksellisesti.

Eija Lehto-Kannisto rohkaisee henkilöstöjohtoa olemaan jämäkkä.

- Henkilöstöjohdon pitää tarvittaessa ottaa leijonan rooli ja varmistaa, etteivät henkilöstöasiat jää muiden asioiden jalkoihin, Lehto-Kannisto painottaa.

Kunnat ovat Lehto-Kanniston mukaan onnistuneet hyvin työhyvinvoinnin edistämiseen liittyvien toimintatapojen ja tahtotilan rakentamisessa. Kevan tilastojen mukaan viimeisten 10 vuoden aikana kuntien osaaminen ja tahtotila ovat parantuneet merkittävästi.

Keva on onnistunut työssä jatkamisen tukemisessa yhdessä kuntien kanssa. Esimerkiksi eläkkeelle siirtymisiän odote 25-vuotiaalle on noussut kymmenessä vuodessa 58,2 vuodesta 60,5 vuoteen. Eläkkeelle siirrytään entistä myöhemmin, 63-vuotiaana tai vanhempana eläkkeelle siirtyneitä oli kaikista kuntatyöntekijöistä viime vuonna 47,7 %, kun vuonna 2000 vastaava luku oli 21,6 %.

Lisätietoja:

varatoimitusjohtaja Eija Lehto-Kannisto, puh. 020 614 2204

Keva huolehtii kunta-alan, valtion, kirkon ja Kelan henkilöstön eläkeasioista, hoidamme noin 1,3 miljoonan julkisen sektorin työntekijän ja eläkkeensaajan työeläkepalveluita. Keva vastaa kunta-alan henkilöstön eläkkeiden rahoituksesta ja eläkevarojen sijoittamisesta. Sijoitusomaisuutemme on noin 29,6 miljardia euroa (31.12.2011). Palveluksessamme on noin 540 henkilöä.