Vajaa kolmannes kuntajohtajista ei käy kehityskeskustelua

Kuntajohtajan ja kunnanhallituksen toimiva yhteistyö korostuu kunta-alan ajankohtaisissa muutostilanteissa kuten kuntarakenneuudistuksissa ja talouden tasapainotustilanteissa. Tästä huolimatta vajaa kolmasosa kuntajohtajista ei edelleenkään käy tulos- ja kehityskeskusteluja poliittisen johdon kanssa.

Kuntajohtaminen on poliittisen ja ammatillisen johdon yhteistyötä. Toimiva vuoropuhelu kunnanhallituksen ja kuntajohtajan kesken varmistaa, että kaikki sitoutuvat kunnan kehittämiseen ja yhteisiin tavoitteisiin. Kuntarakenneuudistuksissa ja talouden tasapainotustilanteissa yhteistyön laatu korostuu. Poliittisen ja ammatillisen johdon yhteistyö luo perustan tuottavalle kuntatyölle.

Kuntajohtajan työtä selkeyttävät johtajasopimukset ja käydyt kehityskeskustelut kunnanhallituksen puheenjohtajan kanssa ovat yleistyneet. Toisaalta vain puolet kuntajohtajista koki saavansa apua tai tukea kunnan poliittiselta johdota. Vajaa kolmasosa kuntajohtajista ei edelleenkään käy tulos- ja kehityskeskusteluja. Kuntajohtajan työskentelyedellytykset ovat yleensä ottaen kuitenkin parantuneet. Nämä tulokset ilmenevät Kevan tekemästä kuntajohtajien työhyvinvointi -tutkimuksesta.

Keva on laatinut kuntasektorin ylimmän johdon yhteistyön hyvän kehityksen jatkumisen tueksi kehityskeskusteluoppaan. Sen tavoitteena on vahvistaa ja rakentaa toimivaa vuoropuhelukäytäntöä kuntajohtajan ja poliittisen johdon välillä.

- Kehityskeskustelu on pieni, mutta keskeinen osa kunnan johtamista. Parhaimmillaan sovitut yhteiset tavoitteet ja toimiva yhteistyö vahvistavat elinvoimaa ja hyvinvointia sekä organisaation sisällä että koko kunnassa. Ylimmän johdon toiminta toimii myös esimerkkinä kuntaorganisaation eri tasoilla, kertoo oppaan kirjoittaja, kehittämisasiantuntija Riitta Sinkkilä Kevasta.

Opas on tehty yhdessä Suomen kuntajohtajat ry:n ja Suomen Kuntaliiton kanssa. Se on jatkoa Kevan 2009 julkaisemalle Kuntajohtajan kehityskeskusteluoppaalle. Se täydentää Kuntaliiton 2008 ja 2009 julkaisemia oppaita Kuntajohtaminen 2015: Suositus hyvästä hallitustyöskentelystä ja Johtajasopimus kuntajohtamisen välineenä.

Lisätietoja:

Kevan kehittämisasiantuntija Riitta Sinkkilä