Asbesti- ja haitta-analyysipalvelu täytti Maalaamo Vernissan odotukset moninkertaisesti

Uutena palvelunaan Kiilto tarjoaa asbesti- ja haitta-analyysejä. Palvelu auttaa tunnistamaan mahdolliset haitta-aineet rakennustyömailla. Kuopiolainen Maalaamo Vernissa Ky lähti kokeilemaan uutuuspalvelua luottavaisin mielin.

Asbestikartoitus ennen purku- tai korjaustöiden aloittamista on Suomen lain mukaan tehtävä rakennuksiin, jotka ovat valmistuneet ennen vuotta 1994. Usein kartoituksen lisäksi tarvitaan laboratoriossa tehtävä asbestianalyysi, jolla pystytään todentamaan rakennuksessa käytettyjen materiaalien puhtaus tutkitusti. Asbestin ja myös muiden haitta-aineiden kartoittaminen on tärkeää työturvallisuuden, töiden suunnittelun ja kustannusten kannalta. Haitta-aineita sisältävillä materiaaleilla on myös suuri vaikutus rakennusten sisäilman laatuun.

Laboratoriosta luotettavat tulokset

Kiilto tarjoaa yritysasiakkailleen asbesti- ja haitta-aineanalyysejä, jotka tehdään akkreditoidussa laboratoriossa tulosten luotettavuuden takaamiseksi. Palvelun saa tilattua Kiillon verkkosivuilta täyttämällä lomakkeen. Tämän jälkeen näytteet tulee toimittaa analysoitavaksi laboratorioon jättämällä ne Kiillon aluevarastojen näytepostilaatikkoihin, lähettämällä ne Matkahuollolla erillisen ohjeen mukaisesti tai tilaamalla näytteille noudon suoraan työmaalta. Tulokset asiakas saa tekstiviestillä jopa vuorokauden sisällä.

Joustava, nopea ja vaivaton

Maalaamo Vernissa on täyden palvelun maalausliike, joka tarjoaa maalausalan ammattilaiset käyttöön yli 30 vuoden kokemuksella. Yritys tekee yhteistyötä markkinoiden johtavien materiaalitoimittajien kanssa, mikä takaa heidän työlleen parhaan lopputuloksen. Maalaamo Vernissa tarjoaa julkisivu- ja sisämaalauksia, asbestikartoituksia ja kokonaisvaltaisia asbestipurkuja sekä paljon muuta. Yritys on Pintaurakoitsijat ry:n jäsenyritys, mikä on tae laadukkaasta työjäljestä ja luotettavasta yhteistyökumppanista.

Reilu 20 asbestinäytettä Kiillon laboratorioon toimittaneen Maalaamo Vernissan työnjohtaja Kari Miettisen on helppo puhua palvelun puolesta.

”Palvelu on sujunut todella loistavasti - odotukset ovat täyttyneet moninkertaisesti! Palvelun tilaaminen on niin vaivaton ja nopea tehdä. Myös näytteiden toimittaminen on nopeaa ja helppoa ainakin täällä Kuopiossa, kun toimituspiste eli Kiillon aluevarasto on lähellä eikä tarvitse postissa jonottaa.”

Erilaisista julkisista rakennuksista sekä kotitalouksista materiaali- ja ilmanäytteitä toimittanut yritys pitää tulosten saamista tekstiviestillä nykyaikaisena tapana tiedottaa tehokkaasti.

”Tulosten saaminen tekstiviestillä on tosi kätevää, kun puhelin on aina mukana. Itsellä ei ole työsähköpostia puhelimessa, joten esimerkiksi asbestinäytteiden tulokset saa nopeammin laitettua eteenpäin työmaille, kun tiedot tulevat suoraan puhelimeen. Tällöin asiakkaamme saavat tietää nopeasti, kuinka rakennuksen purkaminen voidaan aloittaa. Erityisesti ilmanäytteiden kanssa on aina kiire,” kertoo Miettinen.

Palvelun joustavuus, nopeus ja vaivattomuus ovat vaikuttaneet siihen, että Maalaamo Vernissa on tilannut asbesti- ja haitta-aineanalyysit Kiillolta yhä uudelleen.

Satu Makkonen

Viestintäasiantuntija