Instan ja Kiillon henkilöstö äänesti vuosittaisesta lahjoituksesta – lasten ja nuorten hyvinvointi koetaan tärkeäksi

Lasten ja nuorten hyvinvointi on ollut tiiviisti otsikoissa, ja tarve tuelle on korostunut entisestään. Pirkanmaalaiset pitkän linjan perheyritykset, Insta ja Kiilto, päättivät toistaa jo viidennen kerran hyväntekeväisyysyhteistyön, jonka kohteen yritysten henkilöstöt saivat yhdessä päättää.

Kymmenen tuhannen euron lahjoitus osoitettiin äänestyksen tuloksena tänä vuonna Mannerheimin lastensuojeluliitolle nuorten mielenterveyden tukemiseen. Mannerheimin lastensuojeluliitto (MLL), edistää lasten, nuorten ja perheiden hyvinvointia, tarjoamalla tukea ja toimintaa sekä vaikuttamalla erilaisilla yhteiskunnallisissa foorumeissa.

”Lasten ja nuorten mielenterveysongelmat ovat yksi yhteiskuntamme keskeisiä haasteita ja ne koskettavat meitä jokaista henkilökohtaisesti jollakin tavalla. Haluamme Kiillossa luoda hyvinvointia ja rakentaa kestävää tulevaisuutta pitkäjänteisesti, joten on hienoa, että henkilöstömme valitsi hyväntekeväisyyskohteeksi juuri lasten ja nuorten mielenterveyden edistämisen. Yhteistyössä MLL:n kanssa voimme vaikuttaa konkreettisesti lasten ja nuorten elämään. Näemme, että se on investointi meidän kaikkien tulevaisuuteen”, Kiillon hallituksen jäsen Eeva Solja pohtii.

”Yksinäisyyden kokemukset, haasteet koulussa sekä vaikeudet kaveri- ja perhesuhteissa kuormittavat monen lapsen ja nuoren hyvinvointia. Lapset ja nuoret tarvitsevat mielenterveytensä tueksi aikuisia, jotka ovat heistä kiinnostuneita ja jotka auttavat ja tukevat hankaliksi koetuissa tilanteissa oikea-aikaisesti. MLL tarjoaa apua lapsille ja nuorille monella erilaisella tavalla, jotta parhaiten tavoitamme eri ikäiset ja erilaista tukea tarvitsevat lapset. Esimerkiksi Lasten ja nuorten puhelimessa ja chatissa voi aikuisen kanssa keskustella mistä tahansa asiasta, luottamuksellisesti ja kiireettömästi vuoden jokaisena päivänä. Nettikirje ja ajanvarauschatit tarjoavat mahdollisuuden pitkäkestoiseen tukeen ja Nuortennetissä aikuisen tuen lisäksi on tarjolla vertaistukea”, kertoo Tatjana Pajamäki MLL:n Auttavien palvelujen päällikkö

MLL kehittää jatkuvasti toimintaansa ja on kiinni ajassa tukemalla niin lapsia, nuoria kuin heidän vanhempiaan. Kevään aikana liitto on julkaissut maksuttoman Vaaralliset somehaasteet -palvelun, joka ilmoittaa vanhemmille netissä leviävistä sometrendeistä, jotka saattavat olla vahingollisia lapsille.

Nuorten hyvinvointi ja mielenterveys on koettu Kiillossa ja Instassa tärkeäksi kohteeksi myös aikaisemmin. Kaksi aikaisempaa lahjoitusta on kohdistunut Ukrainan auttamiseen ja sitä ennen kaksi vuotta peräkkäin lahjoitus äänestettiin kohdennettavaksi Nuorten mielenterveysseura Yeesi ry:lle Sekasin-ryhmächat-toiminnan mahdollistamiseen.

Myös Insta Groupin hallituksen varapuheenjohtaja Niklas Mattssonin mukaan on hienoa, että tänäkin vuonna tuki kohdistettiin kotimaan lapsille ja nuorille.

”Perhe on itselle kaiken keskipiste. Lapsien ja nuorten avun tarve on korostunut lähivuosina uutistenkin otsikoissa. Siksi olen erityisen iloinen siitä, että henkilöstömme valitsi lahjoituskohteeksi juuri lasten ja nuorten hyväksi tehtävän merkityksellisen työn, jota voimme lahjoituksella tukea. Uskomme vahvasti siihen, että yhdessä voimme rakentaa paremman tulevaisuuden lapsillemme ja tuleville sukupolville tätäkin kautta ”, Mattsson toteaa.

Mikä on Mannerheimin lastensuojeluliitto (MLL)?

MLL on tehnyt jo sata vuotta työtä lasten ja perheiden hyvän arjen puolesta. MLL haluaa rakentaa yhteiskuntaa, jossa lapsuutta arvostetaan ja jossa lasten hyvinvointi on kaikkien yhteinen asia.  Liiton vahvuutena on, että MLL tuntee Suomessa asuvien perheiden arjen ja asiantuntijat ovat arvostettuja ammattilaisia. Tukityö perustuu ajankohtaiseen tutkimustietoon ja kentältä saatuun tietoon lasten ja perheiden elämästä.

Lisätiedot:

Eeva Solja