Itämeripäivää vietetään 29.8. - opi lisää ainutlaatuisesta meriympäristöstä ja vaikuta pienillä valinnoilla

Itämeripäivää vietetään jälleen elokuun viimeisenä torstaina. Tavoitteena on innostaa ihmiset nauttimaan ainutlaatuisesta kotimerestämme sekä tekemään konkreettisia tekoja ja lupauksia sen hyväksi. Juhlinnan lisäksi Itämeripäivän tarkoituksena on lisätä tietoa meren monimuotoisesta luonnosta, kulttuurista ja historiasta.

Itämeripäivän järjestää John Nurmisen säätiö, jonka kanssa Kiilto on tehnyt yhteistyötä vuodesta 2021 saakka. Itämeripäivän juhlinnassa Kiilto on mukana neljättä kertaa. Tänä vuonna toteuttaen viisi videota John Nurmisen Säätiön meriympäristön erityisasiantuntija Miina Mäen kanssa.

”Meri kätkee pintansa alle sekä kiehtovaa luonnon monimuotoisuutta että kulttuurihistoriaa. Se muistuttaa meitä kaikkia tarkastelemaan asioista pintaa syvemmältä. Jotta niin voi tehdä, tulee asian äärelle pysähtyä hetkeksi. Siksi halusimme tänä vuonna toteuttaa lyhyet videot alan asiantuntijan kanssa. Videoiden teemoiksi valikoituvat vedenalainen maailma, konkreettiset teot Itämeren hyväksi, vedenalainen biodiversiteetti sekä ihmisen ja meren suhde”, kertoo John Nurmisen Säätiön kanssa yhteistyötä koordinoiva Tiina Niemi Kiillosta.

Valitse oma tapasi juhlia Itämeripäivää

Itämeripäivää voi juhlia monin tavoin ja useat yritykset sekä yhteisöt järjestävät tapahtumia ja tempauksia Itämeripäivänä 29.8. Kiillon videot julkaistaan sosiaalisen median kanavilla pitkin Itämeripäivään huipentuvaa viikkoa ja ne kerätään myös verkkosivuille osoitteeseen kiilto.fi.

Osallistua voi myös esimerkiksi pulahtamalla luonnon veteen tai viettämällä Itämerihetken. Vai olisiko sinun tapasi juhlia ruokalupauksen antaminen? Lupaisitko pitää vuoden ajan kasvisruokapäivän viikossa tai kalakeskiviikon ja valita silloin kotimaista villikalaa? Voit haastaa lupauksella ystäväsi, joukkueesi, työkaverisi tai vaikkapa poliitikon.

Valitse itsellesi mieluisin tapasi! Runsaasti vinkkejä löytyy osoitteesta Itämeripäivä (itameripaiva.fi) .

Kuvakisan satoa aikaisemmilta vuosilta löydät Kiillon sosiaalisesta mediasta esimerkiksi tunnisteella #Kiiltoforthebalticsea

Itämeri yhdistää kiiltolaisia

Kiilto toimii yhdeksässä maassa ja lähes kaikki toimintamaat sijoittuvat Itämeren ympärille. Siksi kiiltolaisille on ollut luontevaa juhlia Itämeripäivää muuallakin kuin Suomessa. On hyvä myös huomioida, että kaikki Itämereen vaikuttava toiminta ei tapahdu suoraan sen rannikkoalueilla. Itämereen vaikuttavalla valuma-alueella asuu lähes 90 miljoonaa ihmistä.

Aikaisempina vuosina kiiltolaiset ovat osallistuneen muun muassa keräämällä roskia vesistöjen läheisyydestä, osallistumalla valokuvakampanjaan, kertomalla omasta suhteestaan mereen ja kokkaamalla Itämerimenun mukaista ruokaa. Viime vuonna Kiilto lahjoitti John Nurmisen Säätiölle kaksi senttiä jokaisesta kampanja-aikana myydystä Kiilto-, Serto- ja Linna-kuluttajatuotteesta sitoutuen vähintään 24 000 euron lahjoituksen. Tänä vuonna kampanja saa jatkoa. Jokaisesta kampanja-aikana 1.8. - 30.9.2024 ostetusta Erisan- henkilöhygieniatuotteesta lahjoitetaan John Nurmisen säätiölle 8 senttiä. Minimissään lahjoitus on 20 000 euroa.

Itämeripäivään osallistuminen ei kuitenkaan vaadi virallista tapahtumaa tai organisaatiota taustalle. Jokainen voi osallistua myös itsenäisesti ja omalla ajallaan.

”Päivän idea on juhlistaa Itämerta. Samalla kun teemme meren tai vesistön ääressä jotain mukavaa, ajatuksemme ovat tärkeän asian parissa. Yksittäisetkin tempaukset saavat meidät oivaltamaan jotain suhteestamme mereen, joten mikään teko ei ole liian pieni. Samalla opimme uutta ja kiinnitämme huomiota vesistöjen luontoon. Jakamalla tekomme ja tempauksemme sosiaaliseen mediaan saamme näkyvyyttä Itämeripäivälle ja sitä kautta tärkeälle työlle sen suojelemiseksi”, Miina Mäki rohkaisee.

Erityisasiantuntija Miina Mäki kertoo kiinnostavia faktoja Itämerestä: Tiesitkö että

• Itämeri on maailman toiseksi suurin murtovetinen meri, ja samalla maailman nuorin meri.

• Itämeressä elää sulassa sovussa valtamerten ja makeiden vesien eläin- ja kasvilajeja.

• Itämeren sinisimpukat suodattavat vuodessa koko Itämeren tilavuutta vastaavan vesimäärän.

• Itämeren pinnan alla, hiekkapohjilla, lainehtivat meriruohojen muodostamat niityt, jotka ovat kotina kymmenille muille meren asukkaille, kuten hietakatkaravuille, simpukoille ja siloneuloille, jotka ovat sukua merihevosille.

• Itämeren keskisyvyys on vain 55 metriä. Välimeren keskisyvyys on noin 1,5 km ja maailman valtamerissä yli 3 km.

Lisätietoja:

Laura Heinovaara