Joutsenmerkityiltä koneastianpesuainepakkauksilta edellytetään jatkossa parempaa kierrätettävyyttä sekä uudelleenkäytön mahdollistamista

Lokakuusta alkaen Pohjoismaisen ympäristömerkin eli Joutsenmerkin kriteerit ammattikäyttöön tarkoitetuille koneastianpesuaineille huomioivat entistä paremmin kiertotalouden edistämisen myös pakkauksissa. Tuotteille on asetettu uusia vaatimuksia materiaalien kierrätettävyyttä ja suurten pakkausten uudelleenkäytettävyyttä silmällä pitäen.

Muutoksen voi havaita siitä, että jatkossa joutsenmerkityillä Kiilto Pro -koneastianpesuaineilla ei enää nähdä mustaa tulppaa. Tulpan värjääminen mustaksi on aiemmin estänyt sen kierrättämisen. Kartonki- ja pahvipakkauksissa puolestaan on jatkossa käytettävä kierrätettäviä paperietikettejä muovimateriaalin sijaan.

Lokakuussa voimaan astuviin vaatimuksiin lukeutuu myös 200 litran tai suurempien pakkausten uudelleenkäytettävyys. Käytäntö on niin Kiillossa kuin suurkeittiöissä tuttu, sillä tyhjien IBC-konttien ja tynnyrien nouto uusiokäyttöön yhdessä Kiillon yhteistyökumppanin Paketo Recycling Oy:n kanssa on ollut mahdollista jo parin vuoden ajan. Ohjeemme tyhjien konttien ja tynnyrien kierrätykseen voit ladata täältä.

Kiillon ammattihygienia-asiakkailla on jo pitkään ollut mahdollisuus toimittaa suuret pakkaukset, kuten IBC-kontit ja tynnyrit, uudelleenkäytettäviksi.

Joutsenmerkin kunnianhimoiset kriteerit kirittävät tuotteiden ja palveluiden kehitystä ympäristölle paremmaksi. Ne hillitsevät ilmastonmuutosta, auttavat luonnon monimuotoisuuden säilyttämisessä ja edistävät kiertotaloutta. Ympäristön lisäksi terveyteen liittyvät vaatimukset ovat keskiössä. Tiukat vaatimukset on täytettävä kuitenkaan tuotteiden tehokkuudesta tinkimättä. Joutsenmerkittyjen, ammattikäyttöön kehitettyjen koneastianpesuaineiden on noudatettava kriteerien asettamia ehtoja muun muassa aineiden ekotoksisuutta sekä hajoavuutta koskien. Voit tutustua tarkemmin kriteereihin Joutsenmerkin sivuilla