Kierrätysmuovipulloista valmistettu suomalainen huopa taipuu myös innovatiiviseen designiin

Tamperelaisen Intermedius Oy:n kierrätysmuovipulloista valmistettu polyesterihuopa sai huomiota tämän vuoden Habitare-messuilla Helsingissä. Kyseistä huopaa on käytetty Johanna Brummerin ja Heini-Emilia Saaren VIIVY–projektissa, joka palkittiin messuilla uuden designin suunnittelukilpailussa. Innovatiivinen VIIVY-piknikviltti ja -katos kerää päivällä auringonvaloa ja hohtaa sitä tunnelmallisesti pimeän laskeutuessa. Ideana on, että piknik-kauden voisi aloittaa aiemmin keväällä ja jatkaa sitä pidemmälle syksyyn.

Viiva-työn valoa keräävä ja hohtava kerros luodaan kierrätetystä purjeesta ja istuinviltti noin 5 mm paksusta huovasta. Huopana työssä käytettiin Intermedius Oy:n kierrätyspullokuiduista valmistamaa polyesterihuopaa, joka sopi ideaan erinomaisesti muokattavuutensa, ulkonäkönsä, pehmeytensä ja keveytensä ansiosta. Huopa on myös helppo pitää puhtaana ja kevyt kantaa.

Suomalainen kierrätyshuopa herätti messuilla paljon kiinnostusta; erityisesti materiaalin pehmeys ihastutti messuvieraita. Polyesterihuopa on yksi Intermediuksen päätuotteista. Sitä käytetään lukuisiin eri tarkoituksiin joko sellaisenaan tai laminoituna. Huopaan voidaan lisätä eri ominaisuuksia kuten lämpömuokattavuus, sähköjohtavuus tai vettä- ja likaahylkivyyskäsittely. Huopaa valmistetaan ohuesta 140 g/m2 painoisesta jopa 1500 g/m2 painoiseen laatuun, josta valmistetaan esimerkiksi autojen ja traktoreiden kattopaneeleja. Muita käyttökohteita on mm. tekstiili- sekä huonekaluteollisuudessa ja kenkien valmistuksessa.

Kiilto on kasvava yli satavuotias suomalainen perheyritys, joka luo hyvinvointia puhtaudesta ja rakentaa kestävää tulevaisuutta, ihmiset ja ympäristön huomioiden. Kehitämme, valmistamme ja myymme kemianteollisuuden ratkaisuja neljällä eri liiketoiminta-alueella, joita ovat rakentaminen, teollisuuden liimat ja palonesto, ammattihygienia sekä kuluttajatuotteet. Kiilto toimii yhdessätoista maassa ja työllistää yhteensä lähes 1000 henkilöä. Vuonna 2020 Kiillon liikevaihto oli noin 294 miljoonaa euroa. Kiillon toiminnan ydinajatuksia ovat ympäristöjohtajuus, läheisyys ja sitoutuminen tulevaisuuteen.