Kierrätysmuovipulloista valmistettu suomalainen huopa taipuu myös innovatiiviseen designiin

Tamperelaisen Intermedius Oy:n kierrätysmuovipulloista valmistettu polyesterihuopa sai huomiota tämän vuoden Habitare-messuilla Helsingissä. Kyseistä huopaa on käytetty Johanna Brummerin ja Heini-Emilia Saaren VIIVY–projektissa, joka palkittiin messuilla uuden designin suunnittelukilpailussa. Innovatiivinen VIIVY-piknikviltti ja -katos kerää päivällä auringonvaloa ja hohtaa sitä tunnelmallisesti pimeän laskeutuessa. Ideana on, että piknik-kauden voisi aloittaa aiemmin keväällä ja jatkaa sitä pidemmälle syksyyn.

Viiva-työn valoa keräävä ja hohtava kerros luodaan kierrätetystä purjeesta ja istuinviltti noin 5 mm paksusta huovasta. Huopana työssä käytettiin Intermedius Oy:n kierrätyspullokuiduista valmistamaa polyesterihuopaa, joka sopi ideaan erinomaisesti muokattavuutensa, ulkonäkönsä, pehmeytensä ja keveytensä ansiosta. Huopa on myös helppo pitää puhtaana ja kevyt kantaa.

Suomalainen kierrätyshuopa herätti messuilla paljon kiinnostusta; erityisesti materiaalin pehmeys ihastutti messuvieraita. Polyesterihuopa on yksi Intermediuksen päätuotteista. Sitä käytetään lukuisiin eri tarkoituksiin joko sellaisenaan tai laminoituna. Huopaan voidaan lisätä eri ominaisuuksia kuten lämpömuokattavuus, sähköjohtavuus tai vettä- ja likaahylkivyyskäsittely. Huopaa valmistetaan ohuesta 140 g/m2 painoisesta jopa 1500 g/m2 painoiseen laatuun, josta valmistetaan esimerkiksi autojen ja traktoreiden kattopaneeleja. Muita käyttökohteita on mm. tekstiili- sekä huonekaluteollisuudessa ja kenkien valmistuksessa.