Kiillon esimerkki hukkalämmön hyödyntämisestä sai kiitosta elinkeinoministeriltä

Elinkeinoministeri Katri Kulmuni avasi Kiillon uuden hukkalämmön uusiokäyttöjärjestelmän viime lauantaina Lempäälässä. Kulmunin mukaan tämänkaltaiset teollisuuden innovaatiot ovat avainroolissa energiatehokkuustavoitteiden saavuttamisessa. Toimialansa ympäristöjohtajaksi tähtäävälle Kiillolle investointi on merkittävä askel toimintojen hiilitasapainon saavuttamiseksi vuoteen 2028 mennessä.

Kiilto aloitti hukkalämmön uusiokäytön viime vuonna liimanvalmistukseen kuuluvassa polymerointiprosessissa hybridijärjestelmällä, joka hyödyntää hukkalämpöä, maalämpöä ja maakylmää. Hyvien kokemusten vuoksi järjestelmää laajennettiin nyt myös sulateliiman valmistukseen. Hukkalämmön uusiokäytöllä Kiillon Lempäälän tehtaan hiilidioksidipäästöt vähenevät lähes 500 tonnia vuodessa, ja samalla vähentyneen ostoenergian tarpeen myötä säästetään vuosittain noin 150 000 euroa.

”Tämänkaltaiset yritykset ovat aallonharjalla. Te toteutatte täällä jo sitä, mitä monessa paikassa vasta suunnitellaan. Kiillon hukkalämmön uusiokäyttöjärjestelmä on loistava esimerkki siitä, miten uusinta teknologiaa fiksusti soveltaen saadaan samasta energiapanoksesta entistä enemmän hyötyä irti”, Kulmuni totesi avajaispuheessaan.

Teollisuus käyttää Suomessa lähes puolet kaikesta kulutetusta energiasta. Kun energiaa aletaan kertakäyttöisyyden sijaan kierrättää, hiilidioksidipäästöt ja kustannukset pienenevät. Kulmuni painottikin, että hukkalämmön uusiokäytön kaltaisia sekä ympäristöä että kustannuksia säästäviä investointeja tarvitaan lisää erityisesti teollisuudessa, jotta päästään uudessa hallitusohjelmassa asetettuun tavoitteeseen hiilineutraalista Suomesta 2035 ja huolehditaan samalla siitä, että Suomen teollisuus ja elinkeinoelämä pysyvät kansainvälisesti kilpailukykyisenä.

Kiillossa tavoite on vielä hieman kunnianhimoisempi: Lupaus ympäristölle -ohjelmansa mukaisesti 100-vuotias perheyritys aikoo saavuttaa energian osalta toimintojen hiilitasapainon vuoteen 2028 mennessä.

”Minulle on aina ilo ja kunnia päästä elinkeinoministerinä todistamaan paikan päälle mitä tapahtuu, kun suomalainen yrittäjyys ja uudet ajatukset kohtaavat. Syntyy tulevaisuustekoja”, Kulmuni kiitti Kiiltoa ja järjestelmän toimittanutta Calefaa.

Elinkeinoministeri Katri Kulmuni piti juhlapuheen hukkalämmön uusiokäyttöjärjestelmän avajaistilaisuudessa Kiillon tehtaalla Lempäälässä.

Calefan toimitusjohtaja Petri Vuori (vas.) ja Kiilto Oy:n toimitusjohtaja Anssi Asikainen avustivat Kulmunia nauhan leikkaamisessa.

Ministeri Kulmuni sai kunnian käynnistää Kiillon uuden hukkalämmön uusiokäyttöjärjestelmän.