Kiilto Pro käsiastianpesuaineissa uusia reseptejä

Report this content

Käsiastianpesuaineiden reseptit ovat nyt entistä käyttäjä- ja ympäristöystävällisempiä. Muutokset koskevat Kiilto Asteri, Kiilto Neutra L ja Kiilto Neutradish -tuotteita.

Tuotekehityspäällikkö Juha Issakainen ja Foodservice Solution Manager Julia Lempiäinen vastaavat eniten askarruttaviin kysymyksiin reseptimuutokseen liittyen.

Miten tuotteiden reseptejä on muutettu?

Esimerkiksi Kiilto Asterin säilöntäaine muutettiin turvallisimpana pidettyyn natriumbentsoaattiin. Samalla saimme mahdollisuuden hakea tuotteelle Allergiatunnusta ja sen iloksemme saimmekin. Myös Kiilto Neutra L ja Kiilto Neutradish -tuotteissa säilöntäaineisiin tehtiin muutoksia. Lisäksi Kiilto Asteri- ja Kiilto Neutra L -käsiastianpesuaineiden vaahto on kestävämpää kuin aiemmin. Tuotteet ovat vähintään yhtä tehokkaita kuin ennenkin, tuotteiden toimivuus on aina tärkeällä sijalla, kun kehitämme reseptejämme.

Miten Joutsenmerkin kriteerit muuttuivat ja vaikuttivat kehitystyöhön?

Uusissa Joutsenmerkki-kriteereissä on vaatimus uusiutuvien raaka-aineiden määrän lisäämisestä. Kriteerien mukaan meidän tulee tuotteen valmistajana pyrkiä lisäämään Joutsenmerkityn käsiastianpesuaineen sisältämien kestävien raaka-aineiden hankintaa. Käytännössä tämä tarkoittaa, että suosimme sertifioituja raaka-aineita, vältämme ongelmallisia raaka-aineita tai vaihdamme fossiilisia raaka-aineita kestäviin raaka-aineisiin.

Kiillolla oli jo entuudestaan suunnitelmat uusiutuvien raaka-aineiden määrän lisäämiseen. Samalla tuli vaatimus kestävistä raaka-aineista ja erityisesti kestävistä palmuöljypohjaisista raaka-aineista. Siirryimme hyvissä ajoin koko yrityksen eniten käytetyssä tensidissä sertifioituun, vastuullisesti tuotettuun laatuun.

Mitkä tekijät vaikuttavat eniten käsitiskiaineiden ympäristö- ja käyttäjäystävällisyyteen?

Käsiastianpesussa lopulta eniten vaikutusta on käytönaikaisilla tavoilla. Esimerkiksi juoksevan veden alla peseminen ja huuhtominen kuluttaa merkittävästi vettä ja lämmitysenergiaa. Lämpimällä vedellä on suurin ympäristövaikutus, vaikka muuten olisi pihikin veden käyttäjä. Toki tuotteenkin valinnalla on merkitystä ja aina kannattaa valita tuote, joka on hellä ympäristölle ja turvallinen käyttäjälle.

Onko asiakkailta tullut palautetta tai toiveita tuotteisiin liittyen?

Asiakkaat ovat valveutuneita monessa asiassa ja esimerkiksi säilöntäainevalinnoilla halusimme palvella myös asiakkaidemme toiveita. Asiakkaille ympäristöystävällisyys ja käyttäjäturvallisuus ovat tärkeitä arvoja. Tähän olemme vastanneet lisäksi myös Kiilto Biodish -tuotteella, joka kuuluu omaan Natura-sarjaamme. Natura-sarjan tuotteet on valmistettu kasvipohjaisista eli uusiutuvista ja biohajoavista raaka-aineista, jotka ovat vastuullisesti tuotettuja. Kiilto Biodish on viimeisin lisäyksemme käsiastianpesuainevalikoimaamme nyt uudistettujen Kiilto Asterin, Kiilto Neutra L:n ja Kiilto Neutradishin rinnalle. Haluamme tarjota valikoiman, josta jokainen asiakas voi löytää omiin tarpeisiinsa parhaiten sopivan vaihtoehdon.