Kiilto Ventures sijoittaa ympäristöystävällisen CLT-rakentamisen startup-yritys Asummaan

Kiilto Ventures investoi ensimmäisten pääomasijoittajien joukossa Asummaan, kotimaiseen startup-yritykseen, joka suunnittelee ja myy laadukkaita, muuttovalmiita omakotitaloja. Asumma haluaa uudistaa toimialaa alustapohjaisella talonrakennusteknologiallaan, joka tehostaa yksilöllistä rakentamista automaation ja mukautuvan toimitusketjun hallinnan avulla. Asiakkaiden tarpeisiin räätälöityjen talojen koko vaihtelee 20 neliöstä 200 neliöön, ja niiden paikan päällä koottavien, ympäristöystävällisten CLT-elementtien pystytys vie vain 2–3 päivää.

Kiilto Venturesin sijoitus vauhdittaa Asumman kasvua Suomen omakotitalomarkkinassa. Asumman keräämä rahoitus käytetään talosuunnittelun osittaiseen automatisointiin sekä alustapohjaisen talonrakennusteknologian jatkokehitykseen. Seuraavien kahden vuoden aikana Asumma pyrkii laajentamaan talotoimituksiaan Suomesta koko Eurooppaan.

”Asumman tiimi on erittäin osaava ja kunnianhimoinen. Lisärahoituksen myötä he kiihdyttävät go-to-market-toimintaansa ja lisäävät talotoimituksia Suomessa”, sanoo Kiilto Venturesin johtaja Ville Solja. ”He myös vahvistavat innovatiivista ja pääomakevyttä talorakentamisen teknologiaansa, joka mahdollistaa CLT-talojen suurivolyymisen suunnittelun ja toimitusketjun hallinnan.”

Ympäristöystävällistä talonrakentamista Eurooppaan

Asumman kodit valmistetaan FSC-sertifioidusta CLT:stä: massiivipuulevyistä, jotka valmistetaan liimaamalla lautakerroksia poikittain toisiinsa nähden. CLT on paitsi kestävä ja luonnollinen rakennusmateriaali, se mahdollistaa myös täysin digitaalisen talosuunnittelun, innovatiivisen arkkitehtuurin, äärimmäisen tarkan valmistusprosessin sekä talon rungon ja katon nopean asentamisen CLT-elementeistä 2–3 päivässä.

”Missiomme on tehdä laadukkaasta ja kestävästä asumisesta edullista kaikille”, Asumman toimitusjohtaja Martti Mela sanoo. ”Terve ja vakaa yhteiskunta tarvitsee vahvaa kodinomistajien keskiluokkaa. Yhteinen tulevaisuuteemme taas edellyttää, että saamme rakennusteollisuuden siirtymään kohti kestävämpiä toimintamalleja. Tavoitteemme on tuottaa arkkitehtuuriltaan upeimpia CLT-taloja Euroopassa — toimien samalla kansainvälisenä esimerkkinä suomalaisesta, ympäristöystävällisestä rakentamisesta.”

Asumman suunnitteluprosessi yhdistelee parametristä suunnittelua ja rakennusten tietomallinnusta (building information modeling, BIM). Sen ansiosta yritys voi suunnitella asiakkailleen räätälöityjä koteja tehokkaammin kuin perinteiset arkkitehtuuri- ja insinööritoimistot. Yrityksen alustapohjainen talonrakennusteknologia tukee mukautuvaa toimitusketjua, jossa valitut tuote- ja materiaalitoimittajat, sekä urakoitsijat huolehtivat Asumman talojen elementtien valmistuksesta, kokoamisesta ja rakennustöistä. Alustapohjaisuus tekee prosessista läpinäkyvämmän Asumman asiakkaille, joihin lukeutuu sekä oman kodin ostajia että kiinteistökehittäjiä. Lisäksi se tehostaa valvontaa ja laadunvalvontaa.

Laadukkaita ja kestäviä koteja kaikille

Pekka Airaxin, Asumman johtava arkkitehti, ennen Asummaa mm. vuoden 2021 Arkkitehtuurin Finlandia -palkinnon voittaneen suunnittelutiimin jäsen, sanoo: “Pitkäaikainen työmme suunnittelun kehittämisessä auttaa meitä rakentamaan taloja, jotka ovat paitsi tehokkaita myös vastaavat ihmisten tarpeisiin. Ajan myötä voimme tehdä edullisempia koteja yhä useammille ihmisille. Kyse ei ole vain tuotantomäärien kasvattamisesta, vaan elämänlaatua parantavan asumisen mahdollistamisesta.”

---

Kiilto Ventures on Kiillon pääomasijoitustoiminto. Kiilto on perheyritys, jonka tavoitteena on olla toimialansa ympäristöjohtaja. Kiilto Ventures perustettiin vuonna 2019, ja sen toimintaa leimaa sama startup-henki kuin yli 100 vuotta sitten perustettua Kiiltoa. Kiilto Ventures tukee ja rahoittaa varhaisen vaiheen yrityshankkeita verkostoitumis-, yrityshautomo- ja sijoitustoimintansa kautta. Valittuja hankkeita tukevat paitsi Kiilto Venturesin utelias ja uskalias yrittäjäverkosto, myös sen emoyhtiön pitkä kokemus sekä erilaiset tieteeseen perustuvat innovaatiot. www.kiiltoventures.fi

Asumma suunnittelee ja rakentaa korkealaatuisia koteja ristiinliimatusta massiivipuusta (CLT). Asumma pyrkii tekemään kodeista kohtuuhintaisempia tuotteistamalla asumista teknologian avulla. Asumma perustettiin vuonna 2021, ja se on tähänastisella taipaleellaan jo palkittu World of Digital Built Environment Award -palkinnolla innovatiivisimman digitaalisen hanketoteutuksen kategoriassa. Asumman väki suhtautuu intohimoisesti vastuullisuuteen, elementtirakentamisen tulevaisuuteen sekä asuinrakentamiseen. Yritystä johtavat kaksi patenttia kehittänyt, aiemmin Nokialla työskennellyt teknologiayrittäjä Martti Mela (toimitusjohtaja), vuonna 2021 osana Arkkitehtuurin Finlandia -palkinnon voittanutta suunnittelutiimiä palkittu Pekka Airaxin (johtava arkkitehti) sekä Vitali Balajevs (CPO), RICS-akkreditoidun kiinteistö- ja rahoitusalan tutkinnon suorittanut tuotepäällikkö, joka on aiemmin työskennellyt yli 5 miljoonan euron rahoituksen keränneessä kiinteistöteknologian startup-yrityksessä. Asumma toimii Suomessa ja suunnittelee parhaillaan lähitulevaisuudessa tapahtuvaa Euroopan-valloitusta. www.asumma.com

Lisätietoa:

Ville Solja