Liimaa ilmasta

Suomalaistutkimuksessa on onnistuttu aiemmin tuottamaan ilman hiilidioksidista proteiinia, jota on voitu hyödyntää elintarviketeollisuudessa. Kiilto selvittää yhdessä VTT:n kanssa mahdollisuutta liiman raaka-aineiden tuottamiseen ilmasta. Projekti on osa Kiillon Lupausta ympäristölle, jonka yhtenä tavoitteena on uusiutuvien ja kierrätysperäisten raaka-aineiden osuuden tuplaaminen omassa tuotannossa vuoteen 2022 mennessä.

VTT:n luotsaamassa tutkimuksessa ilmasta kerätystä hiilidioksidista ja vedystä muodostetaan erilaisia raaka-aineita, joita voidaan käyttää esimerkiksi liimojen valmistuksessa. Toimialan johtavaksi kiertotalousyritykseksi tähtäävä Kiilto tutkii parhaillaan mahdollisuuksia hyödyntää VTT:n tuottamaa raaka-ainetta polyuretaaniliiman valmistuksessa.

Kiillossa tuotetaan vuosittain noin 20 miljoonaa kiloa erilaisia liimoja. Liimoissa yleisesti käytetty raaka-aine on polyuretaani, jolla on myös lukemattomia muita arkielämän käyttökohteita. Tyypillisesti siitä valmistetaan esimerkiksi vaahtomuovituotteita, kuten patjoja ja pehmusteita. Se on myös hyvin tavallinen eristemateriaali.

Polyuretaani on hyvin yleisesti käytetty, turvallinen muovi. Sen valmistusprosessissa tarvitaan kuitenkin isosyanaatteja, joille altistuminen valmistusvaiheessa aiheuttaa terveyshaittoja, esimerkiksi työperäistä astmaa. Kiillossa halutaankin löytää lisää vaihtoehtoja isosyanaateille. Tuotekehityspäällikkö Soilikki Kotanen tutkii parhaillaan väitöskirjassaan, miten polyuretaaniliimoja voitaisiin valmistaa ilman isosyanaattia, hyödyntäen raaka-aineina hiilidioksidista valmistettuja kemikaaleja.

Vedystä ja hiilidioksidista on aiemminkin pystytty tuottamaan raaka-aineita, mutta tähän mennessä valmistusprosessi on ollut kannattamaton, koska se on itsessään tuottanut enemmän hiilidioksidia kuin mitä ilmasta on pystytty keräämään. Laitteisto saadaan tätä nykyä mahdutettua yhteen merikonttiin ja päästöttömän sähkön avulla lähestytään jo taloudellisesti ja ekologisesti järkevää ratkaisua.

Kotanen oli mukana MTV:n Viiden jälkeen -ohjelmassa 4.10. VTT:n tutkimusprofessori Juha Lehtosen ja Solar Foodsin toimitusjohtaja Pasi Vainikan kanssa kertomassa hiilidioksidin hyödyntämisestä teollisuuden tarpeisiin. Voit katsoa ohjelman tallenteen täältä (alkaa kohdasta 4:27).

Lisätietoja:
Soilikki Kotanen