Mökkikausi käyntiin kunnostamalla

Kesä on Suomessa mökkeilyn kulta-aikaa. Suomesta löytyy kaikkiaan yli 500 000 kesämökkiä ja vuonna 2014 suomalaiset käyttivät mökkeilyyn arviolta yli kuusi miljardia euroa. Yhä useammin mökkiä käytetään vapaa-ajanviettopaikkana myös kesäkauden jälkeen:rautakaupan asiakkaista jopa 80 prosenttia haluaisi lomailla mökillä ympäri vuoden. Ympärivuotisen asumisen vaatimuksiin vastatakseen moni mökki tarvitsee kuitenkin kunnon remonttia.

Suomen mökkikanta vanhenee ja rapistuu

Yli 40 prosenttia suomalaisista mökeistä on yli 50 vuotta vanhoja. Korjaustarpeita löytyy jopa 85 prosentilla mökeistä. Mökeistä ei pidetä yhtä hyvää huolta kuin kodeista, vaikka niissä on kiinni paljon varallisuutta.

Nuorten suomalaisten into ostaa kesämökki on vähenemään päin, mutta kiinnostus mökkien vuokraamiseen puolestaan kasvaa. Hyväkuntoisilla mökeillä voi olla jatkossa kysyntää myös ulkomaanmatkailijoille. Mökkiä kannattaakin huoltaa ahkerasti ja ajoissa, jotta sen arvo myös säilyy.

Vinkkimme mökin kunnostuspuuhiin