Pakkaus kannustaa ympäristövastuuseen

On tärkeää, että tuotteen pakkaus kuormittaa ympäristöä mahdollisimman vähän koko sen elinkaaren ajan. Pakkausmateriaaleilla on iso vaikutus siihen, miten suuri hiilijalanjälki tuotteelle syntyy.

Kiilto pyrkii hyödyntämään uusiutuvia materiaaleja ja kierrätysmateriaaleja pakkauksissa koko ajan enemmän. Kiillon Lempäälän tehtaan tuotannossa jo yli puolet pakkauksista on joko sellaisenaan uudelleen käytettäviä tai kierrätysperäisestä tai uusiutuvasta materiaalista valmistettuja. Ympäristöystävällisten pakkausratkaisujen jatkuvaan kartoittamiseen, arviointiin ja valintaan panostetaan tuotekehityksessä voimakkaasti. Vihreät pakkaukset, materiaalivalinnat ja logistiikka ovat myös osa Kiillon Lupausta ympäristölle.

Sopivien pakkausmateriaalien valintaan tarvitaan tutkimusta

Kiillossa tutkitaan jatkuvasti, millaisia kierrätysmateriaaleja voidaan ottaa käyttöön. Pakkauksen täytyy kestää tuotteen erilaiset ominaisuudet, kuten pitkä säilyvyysaika tai pH-arvo. Kiillon tutkimus-, kehitys- ja innovaatiojohtaja Oili Kallatsa muistuttaa, että kierrätysmuovin ominaisuudet voivat poiketa neitseellisen muovin ominaisuuksista. Erilaatuisten kierrätysmuovipakkausten käyttöönotto vaatii testausta.

– Tämänkaltaisen testaustyön tuloksena lanseerasimme äskettäin Kiilto Natura -sarjassa kierrätysmuovia sisältävän pakkauksen. Ammattisiivouksen tuotteita sisältävä Natura-sarja on muutenkin kokonaisuutena hyvä esimerkki ympäristölähtöisestä tuotekehityksestä, koska sarjan tuotteet on valmistettu kasvipohjaisista eli uusiutuvista ja biohajoavista raaka-aineista.

Pakkausmerkinnät opastavat

Kiilto haluaa kannustaa myös asiakkaitaan kierrättämään tuotepakkaukset käytön jälkeen. Sen lisäksi, että suurin osa pakkauksista on jo täysin kierrätettäviä, monista tuotteista löytyy materiaalimerkintä, josta käy ilmi pakkauksen eri osien materiaalitieto. Esimerkiksi se, jos pullo on HDPE:tä ja tulppa on PP:tä.

Kierrätysohjeistuksen rinnalla pakkausmerkintöjen tehtävänä on myös ohjata käyttämään tuotetta ympäristöystävällisesti.

– Pakkausmerkinnät neuvovat muun muassa oikeassa annostelussa. Lisäksi esimerkiksi pyykinpesutuotteissa on tärkeää antaa ohjeistus siitä, missä lämpötilassa tuote toimii. Pesulämpötilalla on suuri merkitys tuotteen koko elinkaaren ympäristövaikutukselle, Kallatsa selventää.

Lainaukset

Oili Kallatsa, tutkimus-, kehitys- ja innovaatiojohtaja