Puhtaus on tärkeä osa Snellmanin laatua

Report this content

Perinteikäs lihatuotteiden valmistaja luottaa pesuainekumppaniin. Tiivis yhteistyö varmistaa tuotannon tinkimättömän hygieniatason.

Snellmanin Lihanjalostus Oy on pietarsaarelainen perheyritys, joka on valmistanut liha- ja leikkeletuotteita jo 60 vuoden ajan. Raa’an ja kypsennetyn lihan käsittelyssä huippuluokan hygienia on ehdoton edellytys. Kumppanina tuotantotiloissa käytettävien pesuaineiden osalta on KiiltoClean Oy.

”Meillä on tiivis ja toimiva kolmikantayhteistyö, jonka osapuolina ovat KiiltoClean, Touch Puhdistuspalvelu ja Snellman”, QEHS-päällikkö Mikael Snellman Snellmanin Lihanjalostus Oy:stä kertoo.

KiiltoClean paitsi toimittaa tuotteet myös kouluttaa Snellmanin henkilöstön niiden tarkoituksenmukaiseen ja ympäristöä mahdollisimman vähän kuormittavaan käyttöön.

”He opastavat, miten tuotteista saadaan paras puhdistusteho, mutta samalla pidetään myös huolta ihmisten terveydestä ja turvallisuudesta. Henkilöstön hyvinvointi on tärkeä tekijä.”

KiiltoClean toimittaa Snellmanin tuotantotiloissa tarvittavat pesuaineet Snellmanin Pietarsaaren ja Ulvilan tuotantolaitoksille. Tuotantotilat pestään päivittäin, yksin Pietarsaaressa tuotantoala on noin 70 000 neliön laajuinen. Myös lihalaatikot, lihamollat ja -paljut sekä makkarauunit puhdistetaan säännöllisesti. Erityispesutarpeita on muun muassa navetoissa ja teuraskuljetusautoissa.

Snellmannin tuotantolaitoksissa makkarauunit puhdistetaan säännöllisesti.

Kehitystyötä ympäristön hyväksi

KiiltoCleanin tekninen asiantuntija vierailee Snellmanin Lihanjalostuksen tiloissa kuukausittain, ja käynnissä on jatkuvasti yhteisiä kehitysprojekteja. Kehitystyössä Snellmanille tärkeä näkökulma on veden säästäminen.

”Olemme esimerkiksi yhdessä etsineet uusia pesutapoja ja uudenlaisia suuttimia, jotka kuluttavat mahdollisimman vähän vettä. Tuotannossa pesua ja desinfiointia tarvitaan kaikkialla. Eri hygieniatilojen välillä käytetään myös lattiavaahdottimia kenkien ja trukin renkaiden desinfiointiin”, Mikael Snellman kertoo.

Veden säästäminen on ympäristöteko, mutta runsas vedenkäyttö aiheuttaa myös käytännön ongelmia tuotantotiloissa. Kondenssivesi tai kosteus eivät sovi samoihin tiloihin sähkölaitteiden kanssa.

”Erityisen tyytyväinen olen kiiltolaisten proaktiivisuuteen”, Mikael Snellman kertoo. ”Tuntuu, että aina meillä käydessään he aina hoksaavat jonkun kehitysidean – siinä on pohjana vahvaa asiantuntemusta.”

Sekä Snellmanin Lihanjalostus että KiiltoClean ovat perheyrityksiä, ja arvomaailma on samankaltainen.

”Meille on merkityksellistä, että kumppanimme ovat suomalaisia yrityksiä. Yhteistyömme myötä edistämme samalla kotimaista yritystoimintaa”, Snellman sanoo.

”Tärkeintä tietenkin on, että pesuaineet ovat hyviä ja meille toimivia, ja että laatu pysyy korkeana.”