Sisäilman laatuun vaikuttavat monet tekijät

Esimerkiksi monissa kunnissa etsitään tällä hetkellä ratkaisuja sisäilmaongelmien aiheuttamiin haasteisiin. Sisäilmaan liittyy paljon mittauksiin ja tutkimuksiin perustuvaa tietoa, mutta myös paljon mielikuvia, olettamuksia ja avoimia kysymyksiä.

Kiillon rakentamisen tuotekehityksen päällikkö Petri Heljo keräsi yhteen erilaisia väittämiä ja vallalla olevia ajatuksia sisäilmaongelmista. Kun kokenut ja arvostettu sisäilma-asiantuntija Juhani Pirinen otti niihin kantaa, syntyi mielenkiintoinen 7-osainen juttusarja, jonka aiheet on koostettu saataville tähän artikkeliin. Sisäilma-asiantuntija -juttusarja on julkaistu alunperin syystalven aikana 2018.

Osa 1 - Sisäilma-asiantuntija: Sisäilmaongelma on maailmanlaajuinen vitsaus
Sisäilmaongelmista puhutaan paljon suomalaisena ongelmana, mutta rakennusten kosteusvauriot sairastuttavat ihmisiä ympäri maailman. Lue lisää.

Osa 2 - Sisäilma-asiantuntija: Iso osa pientalojen sisäilmaongelmista johtuu huonoista ohjeista
Juhani Pirisen mukaan nykyisillä rakennusmääräyksillä on vaikea rakentaa rakennuksia, jotka eivät jollain aikavälillä ala kärsiä ongelmista ilman huoltoa ja korjauksia. Lue lisää.

Osa 3 - Sisäilma-asiantuntija: Tiivis rakenne on harvoin syy sisäilmaongelmiin
Energiatehokkuus ei uhkaa hyvää sisäilmaa, kunhan talo rakennetaan oikein. Lue lisää.

Osa 4 - Sisäilma-asiantuntija: Laadukas rakentaminen loppuu kiireeseen
Sisäilmaa paljon tutkineen Juhani Pirisen mukaan suurin yksittäinen uusien rakennusten ongelmien aiheuttaja on kiire. Lue lisää.

Osa 5 - Sisäilma-asiantuntija: Sisäilmaongelman syy voi jäädä mysteeriksi
Sisäilmaongelma on helppo tunnistaa oireiden kautta, mutta ongelman perimmäisen syyn selvittäminen on usein haastavaa. Lue lisää.

Osa 6 - Sisäilma-asiantuntija: Uusi talo on lähes aina terve
Mediassa kauhistellaan tasaisin väliajoin uusien rakennusten sisäilmaongelmia. Väitteet ovat usein kovia, mutta Juhani Pirisen mukaan vain muutamassa prosentissa uusista taloista on sisäilmaongelmia. Lue lisää.

Osa 7 - Sisäilma-asiantuntija: Uudisrakentamisessa tulee kiinnittää huomiota kemikaalien määrään
Rakennusmateriaalien päästöluokitus M1:stä pidetään usein hyvän sisäilman takaajana. M1-luokituksen tavoitteena on edistää vähäpäästöisten tuotteiden kehittämistä ja käyttöä rakentamisessa. Lue lisää.

Kiilto on kasvava yli satavuotias suomalainen perheyritys, joka luo hyvinvointia puhtaudesta ja rakentaa kestävää tulevaisuutta, ihmiset ja ympäristön huomioiden. Kehitämme, valmistamme ja myymme kemianteollisuuden ratkaisuja neljällä eri liiketoiminta-alueella, joita ovat rakentaminen, teollisuuden liimat ja palonesto, ammattihygienia sekä kuluttajatuotteet. Kiilto toimii yhdessätoista maassa ja työllistää yhteensä lähes 1000 henkilöä. Vuonna 2020 Kiillon liikevaihto oli noin 294 miljoonaa euroa. Kiillon toiminnan ydinajatuksia ovat ympäristöjohtajuus, läheisyys ja sitoutuminen tulevaisuuteen.