Suomen suurimman hiekkalinnan viimeinen silaus syntyy puuliimalla

Lappeenrannan kesän suosituin nähtävyys, Hiekkalinna, on jälleen noussut Linnoitusniemen kärkeen houkuttelemaan lomailijoita ihmettelemään upeita hiekasta loihdittuja veistoksia. Hiekkalinnan teema vaihtuu vuosittain ja tänä vuonna hiekkaveistosten parissa voi yleisön toiveesta eläytyä ritarien ja lohikäärmeiden maailmaan. Kahdeksantoista ympäri maailman saapunutta veistäjää on muotoillut kolme miljoonaa kiloa hiekkaa Ritarilinnaksi ja sen kujilla seikkaileviksi hahmoiksi.

Hiekkaveistosten teko on tarkkaa käsityötä. Työ aloitetaan pakkaamalla hienojakoinen fillerihiekka ensin tiiviisti vanerisiin muotteihin. Tämän jälkeen teos veistetään edeten ylhäältä alaspäin, poistaen muotteja yksitellen työn edetessä.

Kiilto on jälleen tänä kesänä Hiekkalinnan yhteistyökumppanina. Hiekkaveistosten säilymisen salaisuus on veistämiseen sopivan hiekan lisäksi Kiilto 66 yleis-/puuliima. Itse hiekan joukkoon ei sekoiteta veden lisäksi mitään, mutta liimasta ja vedestä tehty seos suihkutetaan ohuesti valmiin veistoksen pintaan. Näin saadaan veistos suojattua kesän sateilta, tuulilta ja paahteelta. Veistoksen pinnasta tulee ohuen liimakerroksen myötä hengittävä, mutta kuitenkin säänkestävä. Kesän jälkeen veistoksissa käytetty hiekka kerätään talteen seuraavan kesän veistoksia varten.

Hiekkalinnan kesäistä menoa pääset seuraamaan nettisivuilta ja Facebook-tililtä.

Kiilto on kasvava yli satavuotias suomalainen perheyritys, joka luo hyvinvointia puhtaudesta ja rakentaa kestävää tulevaisuutta, ihmiset ja ympäristön huomioiden. Kehitämme, valmistamme ja myymme kemianteollisuuden ratkaisuja neljällä eri liiketoiminta-alueella, joita ovat rakentaminen, teollisuuden liimat ja palonesto, ammattihygienia sekä kuluttajatuotteet. Kiilto toimii yhdessätoista maassa ja työllistää yhteensä lähes 1000 henkilöä. Vuonna 2020 Kiillon liikevaihto oli noin 294 miljoonaa euroa. Kiillon toiminnan ydinajatuksia ovat ympäristöjohtajuus, läheisyys ja sitoutuminen tulevaisuuteen.