Terve sisäilma edellyttää vastuullisia asiantuntijoita

Julkinen keskustelu sisäilmaongelmien ympärillä käy vilkkaana. Lehdistä voi lukea uutisia sisäilmaongelmaisista kouluista ja päiväkodeista. Usein kuulee myös rakennuksista, joissa sisäilmaongelman korjaus on epäonnistunut. Harvemmin vastaan tulee uutisointia onnistuneista korjauksista tai terveistä rakennuksista.Tästä saa helposti todellista negatiivisemman kuvan rakennuskantamme kunnosta.

Ongelmaa ei kuitenkaan pidä missään nimessä väheksyä. Sisäilmaongelmista kärsiville ongelmien merkitys terveydellisesti, sosiaalisesti ja rahallisesti on erittäin suuri. Myös erittäin suuri osuus kansallisomaisuudestamme on sidottuna rakennuksiin. Suomen rakennuskannan arvoksi on arvioitu noin 460 mrd. €, josta julkisten rakennusten osuus on noin 45 mrd. € (Rakennetun omaisuuden tila 2017). Siksi meidän kaikkien tulisi olla kiinnostuneita rakennuskannan todellisesta kunnosta.

Tieteellisesti tuotetun tiedon määrä sisäilmaongelmista sekä ongelmien syistä lisääntyy jatkuvasti. Tämä on parantanut julkisen keskustelun tasoa ja tuonut uusia ratkaisuja sisäilmaongelmiin. Myös viranomaiset ovat olleet aktiivisia ja puuttuneet vallitsevaan tilanteeseen esimerkiksi uusilla asetuksilla ja ohjeistuksella. Tämä on ollut erittäin tervetullutta, mutta valitettavasti joissakin tapauksissa puutteelliset soveltamisohjeet ja epätietoisuus ovat myös aiheuttaneet hämmennystä rakennusalan toimijoiden parissa.

Kiilto Oy valmistaa ja kehittää rakennusmateriaaleja Lempäälässä jossa meillä on myös omaa raaka-ainevalmistusta. Tämä antaa meille mahdollisuuden huomioida sisäilmaan liittyvät asiat aivan tuotteen kehityksen alkuvaiheista lähtien. Tarjoamme vastuullisesti tuotettuja tuotteita ja ratkaisuja rakennusteollisuuteen sekä annamme koulutusta tuotteiden oikeasta käytöstä ja sisäilmaan vaikuttavista tekijöistä. Tulevaisuudessa Kiillolla tulee olemaan sisäilmakeskustelussa kasvava rooli ratkaisujen ja palveluiden tarjoajana sekä tiedon tuottajana.

Petri Heljo
TkT
Tuotekehityksen päällikkö – rakentaminen
Kiilto Oy

Kiilto on 100-vuotias suomalainen perheyritys, joka luo hyvinvointia puhtaudesta ja rakentaa kestävää tulevaisuutta, ihmiset ja ympäristön huomioiden. Kemianteollisuuden ratkaisuja kehittävä, valmistava ja markkinoiva Kiilto toimii neljällä toimialalla: rakentaminen, teollisuuden kiinnitysratkaisut, ammattihygienia sekä kuluttajatuotteet. Kiilto toimii yhdessätoista maassa ja työllistää yhteensä lähes 1000 henkilöä. Vuonna 2019 Kiillon liikevaihto oli noin 222 miljoonaa euroa. Kiillon toiminnan ydinajatuksia ovat ympäristöjohtajuus, läheisyys ja sitoutuminen tulevaisuuteen.