• Kiilto/

Turkoosi väri on kylpyhuoneiden ykkönen – pinnan alta löytyy tärkeä tuote, jota on tehty Suomen rakentajille jo 25 vuotta

Report this content

Oli vuosi 1999, ja Suomessakin elettiin uuden vuosituhannen huuman kynnyksellä. Samaan aikaan Kiilto kehitti ja toi vedeneristemarkkinoille kotimaisen, helposti levitettävän vaihtoehdon, Kiilto Kerafiberin. Pian kävi selväksi, että turkoosi Kerafiber oli tullut jäädäkseen. Nyt sitä on valmistettu Suomen rakentajille jo 25 vuotta.

Kun Kiilto Kerafiber tuli markkinoille vuonna 1999, oli märkätilojen vedeneristys ollut Suomessa pakollista vasta vuoden. Uutuustuotteella vastattiinkin märkätilarakentajien akuuttiin tarpeeseen saada tehokas ja käyttäjäystävällinen vedeneriste monenlaisiin kohteisiin.

Mutta mistä laaja tarve kehittyneille vedeneristeille Suomessa ylipäätään syntyi? Vastaus kysymykseen juontaa juurensa asumisen kehitykseen.

Vielä 1900-luvun puolivälissä Suomessa vallitsi laajasti pihasaunakulttuuri. Peseytyminen tapahtui asuintalosta erillään olevissa tiloissa. Kun pesutilojen määrä asuintalojen yhteydessä alkoi kasvaa, piti alkaa miettiä, miten estetään veden pääsy rakenteisiin tehokkaasti.

Ennen nykyaikaisten vedeneristeiden kehittämistä erilaisia kosteus- ja vedeneristyksen keinoja oli jo esimerkiksi muovimattojen käyttäminen kylpyhuoneissa. Vuosituhannen vaihteessa puhaltaneet uudet tuulet toivat muutoksen, ja nykypäivään tultaessa Kiilto Kerafiberillä on vedeneristetty jo satojatuhansia märkätiloja.

Lähellä kehitetty ja valmistettu

Kiilto Kerafiberin tuotanto ja tuotekehitys tapahtuvat edelleen tuotteen syntysijoilla Lempäälässä, Tampereen kupeessa. Vuosia kestäneen suosion taustalla on kotimainen tuotekehitysosaaminen sekä läheinen yhteistyö Kiillon asiakkaiden kanssa. Toiveita ja palautteita rakentajilta on voitu ketterästi viedä suoraan omaan tuotekehitykseen pohdittavaksi.

Kerafiberin alkuperäisenä tuotekehityspäällikkönä Kiillon laboratoriossa työskenteli Jarl-Erik Jansson. Jansson teki pitkän uran Kiillon tuotekehityksessä vuodesta 1975 aina vuoteen 2006 asti.

Vuodesta 2022 lähtien vedeneristeiden tuotekehityspäällikön laboratoriotakkia on kantanut RDI Manager Mika Ronkainen.

”Kerafiberissä on tietynlainen hyvä olomuoto, hyvä levitettävyys, vesitiiveys…”, Ronkainen listaa tottuneesti Kerafiberin tuttuja perusominaisuuksia.

Yksi ominaisuuksista, jota on vaikea olla huomaamatta, on tietysti tuotteen turkoosi väri. Se on lukuisille rakennusalan ammattilaisille arkinen näky rakennustyömailla ympäri Suomen.

”Asentajille tuttua saattaa olla myös se vedeneristeen oma haju, kun Kerafiber-purkin aukaisee”, Ronkainen vinkkaa.

Aiemman tuotteen tilalle kehitettiin käyttäjäystävällisempi tuote

Kiilto Kerafiberiä edeltänyt tuote oli vuonna 1994 markkinoille tullut Kiilto Keragum, joka sekin oli siveltävä, nestemäinen vedeneriste. Ero Kerafiberiin oli kuitenkin merkittävä.

”Keragumin kanssa piti ainakin lattiaan laittaa erillinen vahvikekangas. Kerafiberissä tälläistä ylimääräistä lattiakangasta ei tarvita, sillä tuotteesta kehitettiin mikrokuituvahvistettu”, Ronkainen kertoo.

Tultuaan markkinoille käyttäjäystävällinen Kiilto Kerafiber nousi ripeästi märkätilarakentajien suosikiksi. Tuotteen kätevyyttä korostettiin alkuaikoina lennokkaalla mainoslauseella ”Kissanpäivät Kiilto Kerafiberillä!”.

Siveltävien vedeneristeiden näppäryyttä on esitelty lennokkaasti myös Kiillon toimistolla Lempäälässä.

”Joskus meillä oli esillä pahvilaatikoita, jotka oli sivelty sisäpuolelta vedeneristeellä, ja sitten täytetty vedellä. Vesi seisoi pahvilaatikossa, mutta laatikko pysyi kuivana. Vettä piti tietysti välillä lisätä sitä mukaa, kun sitä haihtui ilmaan”, Ronkainen muistelee.

Tulevaisuus tuo rinnalle jatkuvasti uutta

Märkätilatuotteiden kehitystyö Kiillossa on jatkunut pysähtymättä jo vuosikymmeniä. Tämä näkyy esimerkiksi innovatiivisina uutuustuotteina ja ratkaisuina Kiillon valikoimassa. Osa uusista ratkaisuista on täydentänyt tuttua Kerafiber-järjestelmää. Esimerkiksi läpivientien, nurkkien ja saumojen tiivistyksiin märkätiloissa voidaan nyt käyttää vahvikkeiden sijaan Kiilto Pro XPU liimamassaa.

Siveltävien ja telattavien vedeneristeiden valikoimakin on laajentunut viime vuosikymmeninä eri tarpeisiin, kun Kiilto on tuonut markkinoille nopean kuivumisen pikavedeneriste Kiilto Kerapron ja 2-komponenttisen Kiilto Keramixin. Markkinoille on tuotu myös kangasmainen vedeneriste Kiilto Kerasafe+, joka on suosittu tuote Ruotsin markkinoilla.

Kiillon ratkaisuja hyödynnetään myös kylpyhuonemoduulitehtaissa. Moduulirakentamisen kasvu on yksi nykytrendeistä, joka tuo Kiillolle entistä enemmän kysyntää erityyppisille ratkaisuille myös vedeneristyksen osalta.

”Rakentamisen teollistumisessa tarvitaan teollisuuslinjastoille sopivia ratkaisuja. Niiden rooli on kasvussa”, Ronkainen kiteyttää.