Uusia digitaalisia mahdollisuuksia etsimässä

Report this content

Palvelukehityspäällikkö Saku Haukijärvi etsii keinoja, miten ammattihygieniaa voidaan edistää digitaalisten ratkaisujen avulla. Kehitystyötä tehdään yhdessä asiakkaiden kanssa.

Haukijärvi on ollut mukana kehittämässä Kiilto Pro Hygimonia, uutta automaattista käsihygienian seurantapalvelua, jota voidaan käyttää esimerkiksi sairaaloissa.

”Palvelussa käsidesiannostelijoissa on niiden käyttökerroista ja -määristä kertovat sensorit. Lisäksi eri henkilöstöryhmillä on tunnisteet, jotka kertovat, kuinka ahkerasti vaikkapa lääkärit tai sairaanhoitajat desinfioivat käsiään. Toisin kuin pistokokeet, Kiilto Pro Hygimon tarjoaa käsihygienian toteutumisesta dataa 24/7. Tieto on tarkempaa kuin se, mitä saadaan perinteiseen tapaan varastokirjanpidon kautta.”

Mitä parempi käsihygienia sairaaloissa on, sitä tehokkaammin ne pystyvät estämään infektioita.

Asiakas mukana innovoimassa

Haukijärvi korostaa, että Kiillolla innovointia tehdään asiakkaat edellä.

”Kaiken lähtökohtana on asiakkaan tarve, johon etsimme ratkaisua yhdessä hänen kanssaan.”

Esimerkiksi Kiilto Pro Hygimonia on testattu ja kehitetty eteenpäin asiakaspilottihankkeessa Turun yliopistollisessa keskussairaalassa Suomessa. Tällä hetkellä vastaava pilotti on käynnissä Norjassa ja pian sellainen starttaa myös Ruotsissa.

Terveydenhuollon lisäksi ammattihygienian digitaalisille palveluille on käyttöä esimerkiksi ruokapalveluissa, elintarviketeollisuudessa – sekä teollisuudessa ylipäätään.

”Palvelujemme skaala ulottuu annostelu- ja pesujärjestelmien etävalvonnasta ja -ohjauksesta erilaisiin koulutuksiin sekä dokumentointi- ja raportointipalveluihin.”

Merkityksellistä työtä

Tradenomi Haukijärvi, joka on suorittanut kansainvälisen kaupan ja markkinoinnin ammattitutkinnon, on työskennellyt Kiillolla käytännössä koko 15-vuotisen työuransa ajan. Aikaisemmin hän on toiminut yrityksessä muun muassa logistiikkatehtävissä ja ostajana.

”Olen viihtynyt erinomaisesti. Työkaverit ovat mukavia, ja olen päässyt rakentamaan urapolkuani mielenkiinnon kohteitteni mukaan.”

Hän kertoo nauttivansa nykyisessä työssään siitä, kun pääsee jatkuvasti oppimaan uutta ja tutustumaan erilaisiin asioihin, aloihin, yrityksiin ja ihmisiin.

”Mutta parasta on, kun voimme auttaa yrityksiä ratkomaan ongelmia ja tehostamaan toimintaansa. Työmme on myös erittäin merkityksellistä: puhtaus luo hyvinvointia.”

Innovointia myös vapaa-ajalla

Vapaa-aikanaan Haukijärvi rentoutuu kalastuksen parissa.

”Kalastus tarjoaa hyvää vastapainoa töille. Vaan silloinkin menee kyllä innovointivaihde helposti päälle. Alan miettiä, että minkälainen viehe missäkin tilanteessa toimii parhaiten”, hän naurahtaa.