Vastuullisuusraportointi avaa näkymää tekoihin kestävän kehityksen puolesta

Kiillon vastuullisuusraportti 2021 on julkaistu. Raportti noudattaa GRI-standardia ja se päivittyy jatkossa vuosittain.

”Olemme aikaisemmin koonneet vastuullisuusraporttimme kolmen vuoden välein. Lupaus ympäristölle -tavoitteidemme jatkuva seuranta tekee kuitenkin tiiviimmästä raportointisyklistä luontevan kehitysaskeleen. Tämä avaa myös asiakkaillemme entistä kattavamman näkymän vastuullisuustyöhömme”, sanoo Kiillon brändi- ja viestintäjohtaja Eeva Solja.

Vaikka Kiillolla ei toimijana ole juridista vastuullisuusraportointivelvollisuutta, Soljan mukaan raportointi on pitkään ollut itsestään selvä osa yrityksen viestintäkulttuuria. Yhtä selkeää on, että raportin kokoamisessa noudatetaan kansainvälistä, yleisesti tunnettua standardia.

”Se lisää sisällön ymmärrettävyyttä ja vertailtavuutta. Raportti toimii jatkuvan parantamisen työkaluna meille itsellemme ja arvioinnin työkaluna asiakkaillemme sekä sidosryhmillemme”, hän summaa.

Englanniksi julkaistu raportti löytyy Kiillon verkkosivuilta ja kattaa yrityksen kaikki 11 toimintamaata.

Tutustu Kiillon vastuullisuusraporttiin

Tavoitteiden seurantaan inspiraatiota arjesta

Kiillon vastuullisuustyön keskiössä on ympäristö. Soljan mukaan tämä on ollut tietoinen valinta.

”Toimimme alalla, jolla on valtavasti annettavaa, kun etsitään tulevaisuuden ratkaisuja. Sellaisia, jotka uudelleenrakentavat puitteet ympäristön hyvinvoinnille. Sellaisia, jotka auttavat ympäristöä ja yhteiskuntaamme elämään tasapainossa”, hän toteaa.

Ratkaisuja innovoidaan Kiillossa muun muassa Lupaus ympäristölle -työryhmissä neljällä osa-alueella. Vihreä energia, vihreät palvelut, vihreät pakkaukset ja logistiikka sekä vihreät materiaalivalinnat kattavat yrityksen kaiken toiminnan.

”Kokonaisuus on laaja ja kunnianhimoinen. Yksittäiset tavoitteet saattavat kuitenkin olla vaikeasti hahmotettavia asiaan perehtymättömälle. Siksi halusimme luoda niiden ympärille mittareita, jotka meidän kaikkien on helppo ymmärtää. Sen sijaan, että puhuisimme esimerkiksi hiilidioksidiekvivalenttitonneista, kerromme, kuinka monen LED-lampun kulutusta määrä vastaa. Verkkosivuiltamme voi nyt myös tarkistaa muun muassa sen, kuinka monta maitotölkkiä vastaa saavuttamaamme kilomäärää vihreiden pakkausten tavoitteen osalta tällä hetkellä”, Solja kertoo.

” Päivitetyn vastuullisuuskokonaisuutemme avulla sidosryhmämme saavat entistä paremman käsityksen siitä, millainen yhteiskunnallinen toimija ja kumppani olemme vastuullisuuden näkökulmasta. Samalla kokonaisuus vie meidät jälleen askeleen lähemmäs tavoitettamme olla alamme ympäristöjohtaja.”

Lue lisää vastuullisuudesta Kiillossa