Voiko puhdistusaineista syntyvää pakkausjätettä ehkäistä? Kiilto ja Pohjanmaan Siivous testaavat uudelleentäyttöä käytännössä

Kiilto ja Pohjanmaan Siivous ovat aloittaneet yhteistyössä kokeilun, jossa vähennetään ammattipuhdistusaineiden käytöstä syntyvää pakkausjätettä. Pilotti tarjoaa arvokasta tietoa keinoista edistää entistä kestävämpiä käytäntöjä puhtausalalla.

Kiillon aloitteesta syntyneen kokeilun tavoitteena on selvittää, onko puhdistusainepakkausten uudelleentäyttö käytännössä toimiva ratkaisu. Samalla kartoitetaan, miten useasti pakkauksia voidaan turvallisesti täyttää uudelleen.

Uudelleentäyttö on vallitseviin tapoihin nähden uusi mahdollisuus, jota ei ole aiemmin pilotoitu Suomessa pienemmillä pakkauksilla. Vaasan, Seinäjoen ja Oulun alueilla toimiva Pohjanmaan Siivous on ensimmäinen yritys, joka on sitoutunut testaamaan Kiillon mallia vuoden ajaksi Vaasan toimialueella. Sopivan yhteistyökumppanin löytämisessä auttoi rautakauppaketju Hartman.

Kiilto on pitkään tutkinut ja kehittänyt keinoja vähentää puhdistusaineiden ympäristövaikutuksia. Ammattisiivousta koskeviin kokeiluihin lukeutuu muun muassa pakkausten suljettu kierto, jossa kartoitettiin toimintamalleja puhdistusaineista syntyvän pakkausjätteen keräykseen ja hyödyntämiseen uusien muovipakkausten valmistuksessa. Kiilto on aiemmin selvittänyt mielipiteitä myös kuluttajille suunnatuista tuotepakkauksista, jotka olisivat täytettävissä uudelleen.

Muovijätteen tehokas kierrätys on jo askel kohti kestävämpiä käytäntöjä puhtausalalla, mutta EU:n jätehierarkian eli etusijajärjestyksen mukaan se jättää vielä parantamisen varaa. Kiertotalouden kannalta ihanteellisinta on löytää keinoja, joilla jätteen syntyminen voidaan ehkäistä jo ennalta.

Kokeilun edetessä Kiilto julkaisee lisää tietoa, miten puhdistusainepakkausten uudelleentäyttö on otettu vastaan.

Kuva: Pohjanmaan Siivous Oy

Lisätietoja: