• Kiilto/

Yhteistyötä merkittävässä sijainnissa - Skanska ja Kiilto uutta korttelia rakentamassa Örebrossa

Report this content

Skanska ja asuntoyhtiö Örebrobostäder remontoivat ja rakentavat uutta korttelia Örebron keskustassa Ruotsissa. Kiilto vastaa kokonaisuudessaan kohteen lattioiden tasoituksesta.

Hållstugan on kulttuurillisesti merkittävä kortteli keskellä Örebron keskustaa. Korttelissa on käynnissä iso rakennustyömaa: Örebrobostäder muuntaa korttelin kaupungin uudeksi kohtaamispaikaksi remontoimalla ja rakentamalla täysin uutta rakennuskantaa. Kohteeseen syntyy muun muassa asuntoja, kauppoja ja pysäköintihalli. Päävastuu rakentamisesta on Skanskalla. Projekti on alkanut jo vuonna 2021 – ensin laajalla purkutyöllä.

Kulttuurillisesti merkittävä kohde tarkoittaa sitä, että kohde on ainutlaatuinen ja tunnettu, mutta samalla myös sitä, että työt tehdään ahtaissa ja haastavissa olosuhteissa.

– Hållstuganissa täytyy toimia varovasti. Vanhemmat viereiset rakennukset ja ahtaat tilat tuovat haasteita. Kaikki on kuitenkin sujunut hyvin, sillä kohteessa on panostettu suunnitteluun, koordinointiin ja tiiviiseen kommunikointiin yhteistyökumppaneiden, kertoo Fredrik Meyer, Skanskan työjohtaja.

Toimiva ja kustannustehokas yhteistyö lattiatasoituksessa

Hållstugan-kortteliprojekti on kooltaan merkittävä. Katutasoon rakennetaan liiketiloja ja ruokakauppa, maan alle tulee pysäköintihalli, ja lisäksi rakennetaan neljä kerrostaloa, joihin tulee yhteensä 90 asuntoa.

Kun Skanska valitsi yhteistyökumppania lattiatasoitukseen, Kiilto oli luonteva ehdokas kumppaniksi.

– Olemme työskennelleet Kiillon kanssa jo aiemmin, ja yhteistyö on aina toiminut hyvin. Laadukkaat tuotteet, kilpailukykyinen hinta ja aikaisemmat positiiviset kokemukset tekivät valinnasta itsestäänselvyyden. Paikalliset aliurakoitsijat tekevät urakasta myös kustannustehokkaan kokonaisratkaisun, kun logistiikka on mahdollista optimoida, Meyer kertoo.

Tiivistä yhteistyötä aliurakoitsijoiden kanssa

Oskar Flaming, Kiillon projektipäällikkö, on päivittäin mukana Hållstugan-kortteliprojektissa. Kiilto vastaa kokonaisuudessaan lattioiden tasoituksesta asuinrakennuksissa ja katutason liiketiloissa tiiviissä yhteistyössä paikallisen ja aliurakoitsijan KIGABin (Kumla Industrigolv & Byggservice AB) kanssa. Kiillon yhteistyökumppaneina lattiatasoituksessa ovat aina omat, kokeneet aliurakoitsijat, mikä takaa tehokkuuden ja laadun.

– Kuten Fredrik mainitsi, tämä on monimutkainen projekti ahtaiden tilojen ja tiukkojen aikataulujen vuoksi. Vaatii suunnittelua, jotta alueelle saadaan tuotua tarvittavat pumppukalustot. Minun roolini on koordinoida työtä sekä Skanskan että KIGABin kanssa. Meillä on ollut pitkään hyvä yhteistyö Skanskan työjohdon kanssa, ja haluankin kiittää jatkuneesta luottamuksesta, Flaming toteaa.

– On todella tärkeää saada nopeasti tietoa mahdollisten haasteiden ilmetessä, ja kyetä keskustelemaan kaikista projektin yksityiskohdista lyhyelläkin varoitusajalla. Näin varmistetaan paras mahdollinen lopputulos, Skanskan Meyer kiittää.