Yrityspakkaukset kiertämään

Yritysmuovien kierrätys on vielä lapsenkengissä, mutta kehitystä tapahtuu hiljalleen. Viime vuoden aikana Kiilto keräsi yhteen asiasta innostuneita yhteistyökumppaneita ja pilotoi HDPE-pakkausten takaisin keräystä. Tuloksena on pakkausmateriaalin suljettu kierto, jossa palaset alkavat olla kohdallaan.

Muovilla on arvoaan huonompi maine. Se on ominaisuuksiltaan ainutlaatuinen pakkausmateriaali ja soveltuu monille, vaativillekin tuotteille. Muoviin liittyviä ongelmia voidaan onneksi ratkoa tehokkailla kiertotalousratkaisuilla, sillä tärkeintä on, ettei muovi joudu luontoon ja että sitä voidaan kierrättää.

Kiilto on jo pitkään käyttänyt pakkauksissaan neitseellisen muovin rinnalla kierrätysmuovia. Positiivinen ympäristövaikutus on Kiillolla pakkausvalintojen perusta ja onnistuneen kierrätyspilotoinnin jälkeen oli mahdollista lähteä toteuttamaan pakkausmateriaalin suljettua kiertoa.

”Kierrätyksen lisäksi näimme mahdollisuuden suljettuun pakkauskiertoon eli kerätyistä pakkauksista voisi valmistaa uusia pakkauksia”, kertoo tuotekehityspäällikkö Heidi Kähkönen.

Mitä pakkausmateriaalin suljettu kierto vaatii?

Jotta pakkausmateriaalin suljettu kierto toimii, tarvitaan kierrättämisestä innostuneita yrityksiä. Tuotteen käyttäjän tulee huuhdella ja lajitella pakkaus oikein. Kun keräysastia on täyttynyt, pakkausjäte noudetaan syntypaikaltaan ja välivarastoidaan. Kierrätyslaitos valmistaa pakkauksista kierrätysmuovia, ja pakkausvalmistaja käyttää sitä pakkausten valmistamiseen. Jotta ketju toimii, pitää kierrätysmuovin laadun pysyä hyvänä eikä muovi saa kontaminoitua eri vaiheissa.

”Esimerkiksi Kiillon puhdistusainepakkaukset ovat puhallusmuovattua HDPE:tä. Tämä valmistustekniikka edellyttää korkealuokkaista kierrätysmuovia” Kähkönen sanoo.

Yksi suurista haasteista on logistiikka. Jotta muovit saadaan käsiteltyä kierrätyslaitoksella, tarvitaan pakkausmuovia useita tonneja kerrallaan. Jos pakkausmuovia syntyy kohteessa vähän, ei ole järkevää noutaa niitä erikseen. Kuljetuksesta syntyvät ympäristövaikutukset pitää myös huomioida.

”Puuttuva lenkki on tällä hetkellä kustannustehokas logistiikka. Tätä olemme nyt pilotoimassa yhteistyökumppanin, LHJ Groupin, kanssa. Uskon, että tähän löytyy ratkaisu, kun vain on riittävästi halua saada asia toimimaan. Toki on myös myönnettävä, että joskus pakkausjätemäärät voivat jäädä niin pieniksi, että niille ei ole ympäristösyistä järkevää järjestää erilliskeräystä. Uskon, että asiat paranevat askeleittain. Maailma ei ole heti valmis”, Kähkönen pohtii ja jatkaa:

”Toisaalta, jos lähekkäin on monta yritystä, noutaminen tulee kustannustehokkaammaksi. Ehkä jätehuoltoyrityksellä voi olla auto, joka voi puristaa pakkausmuovit tehostaen kuljetuskapasiteettia.”

Yhteistyötä yritysten ja yhteiskunnan välillä tarvitaan

Yritykset tarvitsevat valmiit ratkaisut sille, miten he voivat aloittaa muovipakkausten kierrätyksen. Suomesta löytyy onneksi useita yrityspakkausten käsittelyyn sopivia kierrätyslaitoksia, ja Kiillon lisäksi monet yritykset ovat kiinnostuneita kierrättämisestä.

”Vaikka liikkeelle panevana voimana on toiminut lupauksemme, on tässä projektissa korostunut erityisesti yhteistyön voima ja tärkeys. Parhaiden toimintamallien löytämiseksi tarvitaan varmasti vielä myös uusia ideoita. Ne löytyvät parhaiten yhdessä tekemällä ”, Kähkönen sanoo.

Yritysten välisen yhteistyön lisäksi yhteen hiileen puhaltamista tarvitaan Kähkösen mukaan myös päättävien tahojen kanssa. Hän toteaa, että yhteiskunnan toimien tulisi olla kannustavia ympäristön ja kierrätyksen näkökulmasta.

”Tällä hetkellä ympäristön kannalta hyvät teot ovat yrityksille usein kalliita."