Tapiolan keskus on AINOA

Report this content

Tapiolan keskus uudistetaan lähivuosina perusteellisesti perinteitä ja Tapiolan ainutlaatuista ilmapiiriä kunnioittaen. Tulossa on monipuolinen ja moderni kaupallisten palveluiden kokonaisuus, joka on saanut nimekseen AINOA.

Ainoan rakentumisen ensimmäinen vaihe on parhaillaan käynnissä. Kesällä 2013 täysin uudistuneena avataan entinen Sokos-kiinteistö. Ainoan ensimmäisen vaiheen tarjonta suunnataan ennen muuta nuorille ja nuorekkaille kuluttajille.

Kaupallisen kehittämisen toisessa vaiheessa Tapiolan Ainoan ankkuriksi rakennetaan uusi Stockmannin tavaratalo. Kolmannessa vaiheessa kaupallista tarjontaa tulee vielä lisää.

Ainoan ensimmäisen vaiheen tilojen vuokraus on parhaillaan käynnissä. Tavoitteena on rakentaa pohjakerrokseen päivittäistavarakauppa, jonka tarjontaa täydentävät erilaiset pienet herkkukaupat ja nopean ostamisen palvelut. Pohjakerrokseen pääsee ilman kynnyksiä viereisestä nyt rakenteilla olevasta pysäköintilaitoksesta. Kun linja-autoterminaali valmistuu vuonna 2015, sieltäkin on suora yhteys Ainoan pohjakerrokseen. Tapiolan alueen saavutettavuus paranee merkittävästi, kun Länsimetro valmistuu vuonna 2015. Arvioidaan, että Tapiolan metroasemaa tulee käyttämään 20 000 matkustajaa joka päivä.

Ainoan katutasoon ja toiseen kerrokseen sijoitetaan trendikkäitä muotiliikkeitä, erilaista life style -tarjontaa sekä urheilun, vapaa-ajan ja viihteen tarjontaa. Ravintolat ja kahvilat täydentävät palvelukokonaisuuden ja luovat mahdollisuuksia viettää aikaa Tapiolan Ainoassa.

Tapiolan keskustaa uudistetaan myös ympäristöä vaalien.

”Ohjenuoranamme on löytää ympäristöä säästäviä, kestäviä ratkaisuja. Ne otetaan huomioon niin rakentamisessa, energiaratkaisuissa kuin liikenteellisissä järjestelyissäkin. Vastaisuudessa Tapiolaan on helppo tulla jalan, pyörällä tai julkisilla kulkuvälineillä. Myös pysäköintimahdollisuudet ovat erinomaiset”, kiinteistörahastojohtaja Kim Särs Kiinteistö-Tapiola Oy:stä toteaa.

Yksi esimerkki uudenlaisesta energiatehokkaasta ratkaisusta on kaukokylmän käyttäminen kiinteistöjen jäähdytykseen. Uudesta Ainoasta tulee Espoon ensimmäinen kaukokylmällä jäähdytetty kiinteistö. Kaukokylmää tullaan hyödyntämään myös Tapiolan keskuksen muissa uudistettavissa rakennuksissa. Kaukokylmän ansiosta alueen rakennusten lämmitys- ja jäähdytysenergian kulutus ei kasva, vaikka rakennusten tilat kaksinkertaistuvat lähivuosina uudistuvassa keskuksessa.

Tapiolan Ainoa-hanketta johtaa Kiinteistö-Tapiola hallinnoimansa kiinteistörahasto KR III:n kautta. Ensimmäisen vaiheen kaupallisesta konsultoinnista ja vuokrauksesta vastaa Propdea Oy ja arkkitehtisuunnittelusta vastaa Arkkitehtitoimisto Innovarch Oy.

Lisätietoja:

Kim Särs, kiinteistörahastojohtaja, Kiinteistö-Tapiola, kim.sars@tapiola.fi, p. 040 501 9981

Jaakko Hassi, arkkitehti, Arkkitehtitoimisto Innovarch Oy, jaakko.hassi@innovarch.fi, p. 040 539 3634

Kaisa Vuorio, johtava partneri, Propdea Oy, kaisa.vuorio@propdea.fi; p. 0500 667 227

Kiinteistö-Tapiola
Kiinteistö-Tapiola Oy on täysin Tapiola-ryhmän omistama kiinteistösijoitus- ja kiinteistöjohtamispalveluja tuottava yritys. Yhtiön hallinnoiman kiinteistökannan arvo vuoden 2011 lopussa on noin 2,7 miljardia euroa. Kiinteistö-Tapiola Oy:n hallinnoima kiinteistökanta sisältää toimisto-, liike-, logistiikka-, hotelli- ja asuinkiinteistöjä. Vuokrattava pinta-ala on yhteensä noin 1,2 miljoonaa m², tästä suurimman osan muodostavat toimisto- ja liikekiinteistöt.

Kiinteistö-Tapiola on Tapiolan keskustan alueen merkittävin kiinteistönomistaja hallinnoimansa kiinteistörahaston kautta. Tapiola KR III Ky on kommandiittiyhtiömuotoinen kiinteistösijoitusrahasto, jonka tavoitteellinen koko on yli 500 miljoonaa euroa.
www.kiinteistotapiola.fi

Propdea Oy

Propdea Oy on uusi liikekiinteistöihin erikoistunut kiinteistöalan asiantuntijapalveluyritys. Propdean omistajilla Kaisa Vuoriolla ja Pirjo Aallolla on monipuolinen ja laaja kokemus kiinteistöliiketoiminnasta, kauppakeskuksista ja vähittäiskaupasta. (www.propdea.fi)