ENSIASUNTO ON YHÄ NOIN 65 NELIÖN KAKSIO

Report this content

Ensiasunnon ostajien osuus kaupoista jo neljännes ENSIASUNTO ON YHÄ NOIN 65 NELIÖN KAKSIO Yleinen väite, että ensiasunnon ostajat ostavat nykyään suoraan ison asunnon, eivätkä etene portaittain pienemmästä isompaan, kuten ennen tehtiin, on osoittautunut perusteettomaksi. Tulos yllätti myös asiaa kartoittaneen Kiinteistömaailman itsensä. - Asuntomarkkinoilla on luonnollisesti myös niitä ensiasunnon ostajia, jotka ovat ostaneet kerralla ison ja kalliin asunnon. Tällaiset yksittäiset isot kaupat ovat herättäneet huomiota myös julkisuudessa, ja siten on syntynyt väärä käsitys ensiasunnon ostajien yleisestä käyttäytymisestä, toimitusjohtaja Paavo Aunola Kiinteistömaailmasta toteaa. Kiinteistömaailman tekemän selvityksen mukaan ensiasunnon ostajat aloittavat asunnonomistusuransa siis samaan tapaan kuin ennenkin, siirtyen pienestä asunnosta vähitellen isompaan. Keskimäärin ensiasunnon ostajat valitsevat noin 65 neliön asunnon, joko tilavan kaksion tai pienen 3 h + k. Sen sijaan ensiasunnon neliöhinta on noussut koko maassa neljässä vuodessa 28 % ja keskineliöhinta on nyt 1 516 euroa. Tämä vastaa asuntojen yleistä hinnannousua vastaavana aikana. Keskihinta ensiasunnon ostajan suosimissa asunnoissa on ollut tänä vuonna 97 000 euroa. Ensiasunnon ostajat erittäin merkittävä tekijä asuntomarkkinoilla Selkeä muutos asuntomarkkinoilla on ensiasuntojen ostajien suhteellisen osuuden kasvu, vuodesta 1997 ensiasunnon ostajien osuus on melko tasaisesti kasvanut nykyiseen noin 25 %:iin. Siis joka neljännessä asuntokaupassa ostajana on henkilö tai pariskunta, joka ostaa ensimmäistä asuntoaan. Alimmillaan ensiasuntojen ostajien osuus on ollut 15,5 %, ja viimeksi yli 20 prosentin osuus ensiasunnon ostajilla oli 1990-luvun alkupuolella. - Ensiasunnon ostajien suhteellisen osuuden kasvua selittää pääosin alhainen asuntolainan korkotaso. Yhä useampi vuokralla asuva on laskenut, että on edullisempaa lyhentää omaa asuntolainaa kuin maksaa vuokraa toiselle. Ehkä usko hintojen nousuun on myös tehnyt sijoituksesta turvallisen tuntuisen, Paavo Aunola arvioi. Koska ensiasunnon ostajien suhteellinen osuus (ja myös absoluuttinen määrä) on kasvanut, asunnonvaihtajien suhteellinen osuus on vastaavasti pienentynyt. Kiinteistöalan kauppojen vuotuinen määrä Suomessa on samaan aikaan laskenut noin 10 000 kaupalla (146 000 kpl /1999, 135 000 kpl /2002). - Ensiasunnon ostajat ovatkin pitäneet asuntomarkkinat vilkkaina 2000- luvulla, Paavo Aunola kiteyttää. Lisätietoja: Toimitusjohtaja Paavo Aunola, Kiinteistömaailma Oy, (09) 6122 1515, 050 386 6631 www.sampo.fi/lehdistopalvelu ------------------------------------------------------------ Tämän tiedon Teille välitti Waymaker, http://www.waymaker.fi Seuraavat tiedostot ovat ladattavissa: http://www.waymaker.net/bitonline/2003/10/22/20031022BIT00150/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2003/10/22/20031022BIT00150/wkr0002.pdf