Mika Häkkinen: ”Varikkopysähdykset otettava syyniin”

Kaksinkertainen F1-maailmanmestari Mika Häkkinen kertoo peliyhtiö Unibetin kolumnissaan yllättyneensä Ferrarin ja etenkin Sebastian Vettelin vahvasta kauden avauksesta. Hänen mielestään FIA:n ja tallien on otettava varikkopysähdysten turvallisuus uudelleen käsittelyyn. Häkkinen uskoo, että Valtteri Bottas olisi voittanut kisan, jos kierroksia olisi ollut muutama lisää.

Moni ei odottanut Ferrarin voittavan kauden kahta ensimmäistä kilpailua. Ei varmaan edes Ferrari, mutta sunnuntain Bahrainin GP todisti taas, että Formula ykkösissä kaikki on yhä mahdollista. Sebastian Vettelin voitto oli eräs hänen uransa parhaista taktisista ajoista, Valtteri Bottas teki loistavaa työtä taistellessaan Ferraria vastaan ja kaikki lajia seuraavat voivat miettiä, miten onnekkaita olemme, kun mekaanikko Francesco Cigarini sai vain murtuneen jalan Kimi Räikkösen katastrofaalisen varikkopysähdyksen seurauksena.

Kahden viikon takaisen Melbournen kisan ongelma on se, että väliaikainen Albert Parkin rata ei kerro, mitä tulee tapahtumaan varsinaisilla kisaradoilla. Bahrainissa olosuhteet olivat tietenkin paljon lämpimämmät, ja Ferrari oli jo harjoituksissa hyvässä vauhdissa.

Silti luulen, että kaikki yllättyivät hieman nähdessään Ferrarin valtaavan eturivin lähtöpaikat. Aika-ajojen loppuvaiheessa Mercedes pystyy yleensä kaivamaan lisävauhtia moottoriasetuksista, mutta ei tällä kertaa. He eivät löytäneet kunnollista balanssia, ja Lewis Hamiltonin viiden lähtöruudun rangaistuksen myötä oli kummallista nähdä Ferrari sijoilla 1 ja 2 ja Mercedes sijoilla 3 ja 9.

Vettelin kokemus näkyi

Kisa oli erittäin mielenkiintoinen. Molemmat Red Bullit keskeyttivät jo varhain, joten varsinainen kamppailu käytiin Ferrarin ja Mercedeksen kesken. Taktiikka oli olennaisessa osassa. Juuri kaksi erilaista strategiaa teki kilpailusta niin jännittävän. Minäkin olen ollut tilanteessa, jossa taktiikka on pitänyt päättää lennosta. Tällöin kuljettaja tarvitsee insinööriltään oikeaa tietoa oikeaan aikaan. On kuitenkin myös tärkeää, ettei tilannetta mieti liikaa.

Paalupaikalta startanneella Vettelillä näytti olevan tilanne hallussa, kunnes hän pysähtyi kierroksella 18 ja vaihtoi alleen pehmeät renkaat. Tällöin Mercedes vastasi nerokkaalla taktiikalla: Valtteri pidettiin radalla vielä kaksi kierrosta, ja hänelle vaihdettiin keskikovan seoksen renkaat.

Ferrarin ongelma oli ilmeinen. Ihannetilanteessa Vettelin olisi pitänyt pysähtyä vielä kerran, mutta Valtterin ei. Mercedes painosti Ferraria upealla tavalla, ja Ferrari vastasi antamalla Vettelin pysyä radalla samoilla pehmeillä renkailla kilpailun loppuun asti. En yllättynyt, kun Vettel kertoi renkaiden olleen loppu viimeisten kymmenen kierroksen aikana. Mutta silloin neljä maailmanmestaruutta voittaneen kuljettajan kokemus pääsi oikeuksiinsa. Näimme, miten hän vältti rasittamasta renkaita liikaa vältellen kanttareita.

Valtterille onnistuminen, Kimille pettymys

Valtteri ajoi hienon kisan, ja oli todella jännittävää, miten hän kuroi viiden sekunnin eron käytännössä nollaan. Mutta Vettelin kannalta ajoitus toimi täydellisesti: voitto 0,7 sekunnin marginaalilla on aika tiukka! Jos kisa olisi ollut kierroksen tai kaksi pidempi, uskon että Valtteri olisi voittanut. Kakkossija oli häneltä silti vahva suoritus Melbournen pettymysten jälkeen. Oli myös tärkeää olla aika-ajoissa Lewisia nopeampi, sillä jokainen onnistuminen kehittää Valtterin itseluottamusta ja näyttää hänen kykynsä tallille.

Kimille lopputulos oli pettymys, etenkin koska hän oli kaksien harjoitusten nopein ja hävisi paalupaikan vain sekunnin kymmenyksellä. Hän olisi ansainnut olla taas palkintopallilla. Varikkopysähdyksen onnettomuus osoitti, kuinka paljon riskejä on tilanteessa, joka yleensä kestää alle kolme sekuntia. Mekaanikkojen haastetta ei saisi aliarvioida. He harjoittelevat päivittäin, paiskivat töitä ja antavat kaikkensa suoriutuakseen varikkostopista mahdollisimman hyvin.

Varikkopysähdysten turvallisuutta pohdittava

Minun aikoinani McLaren käytti “tikkarimiestä”, joka viittoi minulle, että pysähdys oli valmis ja että sain turvallisesti kiihdyttää ruudusta pois. Nykyään tiimit käyttävät automaattista liikennevalojärjestelmää, ja tänä vuonna olemme nähneet siinä ongelmia. Haas kärsi kaksi katastrofia Melbournessa, koska vihreä valo syttyi ennen kuin mekaanikot olivat valmiita. Kimillä oli sunnuntaina sama ongelma, paitsi että vasenta takapyörää ei oltu saatu edes irti ja mekaanikko seisoi sen edessä, kun Kimi lähti liikkeelle.

Turvallisuus on tärkeää Formula ykkösissä, ja muun muassa halo otettiin käyttöön tänä vuonna. Siksi tallien ja FIA:n on tärkeä ottaa varikkopysähdykset syyniin. Ne ovat tärkeä ja näyttävä osa formuloita, enkä haluaisi niiden poistuvan, mutta ehkä on aika pohtia, ovatko automaattijärjestelmät oikea tapa. Kun ihmishenkiä on pelissä, ehkä ihmisten pitäisi tehdä lopullinen päätös.

Mika Häkkinen, Unibet F1 Insider

Teksti on Unibetin omaisuutta, mutta sitä saa käyttää vapaasti lähteen mainiten.

Lisätietoja: Antti Tikka, antti.tikka(a)kindredgroup.com