Mika Häkkinen kertoo Monzan 1999 spinnauksensa taustat

Kaksinkertainen Formula 1 -maailmanmestari Mika Häkkinen kertoo peliyhtiö Unibetille kirjoittamassaan kolumnissa taustat Monzan spinnauksesta, joka johti legendaarisiin tv-kuviin murtuneesta kuljettajasta. Häkkinen kritisoi kirjoituksessaan myös formuloiden nykyisiä rangaistuskäytäntöjä.

Eräs viime viikonlopun Monzan puheenaiheista oli lukuisat lähtöruuturangaistukset, joita jaettiin eri komponenttien ja etenkin hybridimoottorinosien vaihtojen takia. On naurettavaa, että kuljettaja joutuu lähtöruudukon häntäpäähän, koska moottori tarvitsee uusia osia. Ymmärrän, että järjestelmää on helppo kritisoida ja sopivaa vaihtoehtoa vaikea keksiä. On kuitenkin niin, että ei ole kuljettajan syytä, jos tallin tai toimittajan pitää käyttää uusia osia.

Kisatessani ykkösissä meillä oli rangaistuksia, etenkin jos teki jotain kiellettyä radalla ja tuomaristo päätti, että ojennusta tarvitaan. Se on kuitenkin normaalia, ja tällaisia rangaistuksia on yhä käytössä. Tietyissä tilanteissa annettiin taloudellinen rangaistus, jotta asia meni varmasti perille.

Nykyajan moottori- ja vaihdelaatikkorangaistukset ovat kuitenkin ihan eri asia. Ne ovat epäreiluja kuljettajia kohtaan. Tallit ja moottorivalmistajat tietävät säännöt suunnitellessaan ja kehittäessään autoja tai tuodessaan päivityksiä. Joten kun laskut menevät vikaan ja tarvitaan muutoksia, pitäisi rangaista talleja ja moottorintoimittajia, ei kuljettajia, jotka haluavat kisata. Eikä faneja, jotka odottavat suosikkiensa starttaavan kisaan siitä ruudusta, johon he aika-ajossa ajoivat.

Tämänhetkinen järjestelmä muistuttaa tilannetta, jossa lapsi on tuhma koulussa, mutta sen sijaan että lasta rangaistaisiin, koko perhe joutuu vaikeuksiin! Siinä ei ole järkeä, ja lisäksi rangaistukset vaikeuttavat lajin seuraamista.

”Monzan spinnaus oli katastrofi”

Lewis Hamilton, Valtteri Bottas ja Mercedes olivat Monzassa ylivoimaisia. Monza vaikuttaa joskus simppeliltä, jopa helpolta radalta, koska 75 prosenttia siitä ajetaan kaasu pohjassa. Niin ei kuitenkaan ole, sillä rata on tietyntyyppinen ja vaatii täydellistä keskittymistä. Kun ajaa 350 kilometriä tunnissa, kaikki tapahtuu erittäin nopeasti ja kuljettaja etenee pitkiä matkoja lyhyessä ajassa. Jarrutuskohdat ovat erittäin tärkeitä; jos jarruttaa liian aikaisin, menettää paljon aikaa, ja jos jarruttaa liian myöhään, on pulassa.

Vuonna 1999 johdin kisaa, kun tuli ongelma ja spinnasin. Se oli katastrofi ja minulle vaikea hetki, joka tapahtui mestaruustaiston kriittisessä vaiheessa. Päävastustajani Eddie Irvine oli vain pisteen päässä minusta.

Kuten tavallista, tilanne oli monimutkaisempi kuin miltä se vaikutti. Ennen viikonloppua olin osallistunut edustustehtävään enkä voinut hyvin, minkä takia jouduin antibioottikuurille. En ajatellut, että sillä olisi vaikutusta kisaviikonloppuun, koska ”mitä haittaa siitä olisi?”. Sain pian vastaukseni.

Sen lisäksi käytimme kisassa eri vaihdevälitystä kuin aika-ajoissa. Aika-ajoissa asensimme pidemmän ykkösvaihteen, jota käyttäisin ensimmäisessä shikaanissa, kun taas kisassa tarvittiin lyhyt ykkösvaihde starttia varten, joten shikaani piti ajaa kakkosella. Kaiken huipuksi meillä oli eri strategia kuin kilpakumppanillamme Ferrarilla, joten kisan alussa minun piti ajaa täysillä, jotta varmasti voittaisin. Ajoin koko ajan aika-ajokierroksia.

Kaikki nämä seikat vaikuttivat asiaan, kun ajoin ensimmäiseen shikaaniin kierroksella 30. Painoin täysillä enkä keskittynyt niin hyvin kuin olisi pitänyt, ehkä sairauden ja lääkityksen takia. Sen sijaan että olisin tiukassa jarrutuksessa vaihtanut kakkoselle, vaihdoinkin ykköselle. Normaalisti kontrollijärjestelmä olisi estänyt takapyörien lukkiutumisen, mutta säädöt eivät olleet aivan kohdillaan, joten pyörät menivät lukkoon ja spinnasin ulos radalta. En voinut uskoa sitä, ja kisani oli siinä. Olin vihainen itselleni omasta suorituksestani ja harmissani tallille, koska auto ei ollut toiminut halutulla tavalla.

Tuollaiset hetket opettavat paljon. Ymmärsin, että minun olisi pitänyt keskittyä paremmin ja että flunssaoireeni olivat vaikuttaneet minuun enemmän kuin tajusin. Ei voi odottaa voittavansa, jos ei ole fyysisesti täysin kunnossa, eli oma terveydentila on erittäin tärkeä. Se myös osoitti, että auton säätöjen pitää olla täydelliset; kaikki riippuu yksityiskohdista.

F1-kauden seuraava kisa on Singaporessa. Se on fantastinen tapahtuma, joka järjestetään kymmenennen kerran. Se on iltakisa, olosuhteet ovat aina erittäin kuumat ja katuratojen tapaan sillä on paljon jyrkkiä 90 asteen mutkia. Mielestäni kaksi tallia tulee olemaan ylitse muiden: Red Bull Racing ja Ferrari.

Odotan molempien olevan erittäin kilpailukykyisiä, mikä aiheuttaa päänsärkyä Mercedekselle, koska rungon vakaus etenkin auton takapäässä on todella tärkeää. Mercedeksellä on ollut ongelmia säätöjen kanssa aiemmin tänä vuonna, eivätkä edelliset Singaporen kisat ole aina sujuneet ongelmitta. Ferrarin auto sopii mutkaiselle radalle, ja myös Red Bull ottaa siitä kaiken irti. Jos Mercedes on ratkaissut balanssiongelmansa, se on taas kärjessä, mutta radan luonteen tuntien tehtävästä ei tule niin helppo kuin esimerkiksi Belgiassa tai Italiassa.

­– Mika Häkkinen, Unibet F1 Insider

Teksti on Unibetin omaisuutta. Sitä saa käyttää vapaasti lähteen mainiten.