SDP:lle vaalivoitto eduskuntavaaleissa - Vihreät lyö Perussuomalaiset äänimäärässä

Peliyhtiö Unibetin arvion mukaan SDP on saamassa eniten paikkoja huhtikuun eduskuntavaaleissa, pienellä erolla Kokoomukseen. Vihreät peittoaa Perussuomalaiset äänimäärässä. Vasemmistoliiton äänisaalis jää Perussuomalaisten potin varjoon.

Kerroin sille, että SDP saa eduskuntavaaleissa eniten paikkoja on 1,55. Kokoomus on kuitenkin aivan kannoilla voittokertoimella 2,30. Keskustan vaalivoitto taas palauttaisi vedonlyöjien rahat 15-kertaisena ja Vihreiden vaalivoitto 26-kertaisena.

”Eduskuntavaalikertoimet osoittavat, että ero SDP:n ja Kokoomuksen kannatuksen välillä on erittäin pieni ja uusimpien gallupien mukaan Kokoomus on kirimässä yhä lähemmäksi SDP:tä. Eduskuntavaalit ovat perinteisesti olleet presidentinvaalien jälkeen yksi suosituimpia urheilun ulkopuolisia vedonlyöntikohteita”, Unibetin Antti Tikka kertoo.

Äänimäärästä käydään tiukkaa taistoa

Unibet on avannut kertoimensa myös puolueiden äänisaaliista. Kerroin sille, että SDP saa Kokoomusta enemmän ääniä on 1,80 ja kerroin sille, että Kokoomus saa enemmän ääniä on 1,90.

Vihreiden ja Perussuomalaisten välisessä mittelössä Vihreiden suurempi äänisaalis saa voittokertoimen 1,50 kun taas Perussuomalaiset saa kertoimen 2,40. Kertoimien valossa on selvää, että Keskusta saa Vihreitä enemmän ääniä. Kerroin Keskustan suuremmalle äänisaaliille on 1,15 ja Vihreiden suuremmalle äänisaaliille 4,50.

RKP:lle ennustetaan kertoimella 1,50 enemmän ääniä kuin Kristillisdemokraateille, jotka saavat kertoimen 2,40. Unibetin mukaan Perussuomalaiset peittoaa Vasemmistoliiton. Ero on niukka, sillä Perussuomalaiset saa voittokertoimen 1,72 ja Vasemmistoliitto kertoimen 2,00.

Eduskuntavaalit järjestetään sunnuntaina 14. huhtikuuta 2019. Ennakkoon voi käydä äänestämässä 3.–9.4.2019. Vaaleissa valitaan kansanedustajat kaudelle 2019–2023.

Unibetin kertoimet: Eduskuntavaalit 2019

Puolue, joka saa eniten paikkoja

SDP 1,55
Kansallinen Kokoomus 2,30