Siim Liivik mestaruushumusta: ”Mieletön kiekkokaupunki – Matikainen loi pohjan mestaruudelle”

Siim Liivikin ja päävalmentaja Petri Matikaisen Klagenfurt AC ratkaisi eilen monikansallisen EBEL-liigan mestaruuden jatkoaikavoitolla Vienna Capitalsista. Unibet tavoitti ”Märkä-Simon” tuoreeltaan mestaruusjuhlista.

Liivikin mukaan koko kaupunki on mestaruudesta sekaisin.

– Kotimatsi, mökki täynnä ja aika pian voiton ratkettua oli koppikin täynnä faneja, Liivik naurahtaa.

– Fanit ovat täällä todella läheisiä pelaajien kanssa. Kiittelevät henkilökohtaisesti mestaruudesta, ja kaikesta näkee, että se merkkaa jengille todella paljon. Ja kaikki on ilmaista kaupungilla. Osasin odottaa kovaa fanikulttuuria, mutta en ihan näin älytöntä tunnelmaa, ensimmäisen kautensa EBEL-liigassa pelannut Liivik kuvailee.

Liivik kertoo finaalisarjan olleen erittäin tiukka.

– Maalin pelejä, tosi pienistä marginaaleista kyse. Meidän veskari pelasi huikean sarjan, ja joukkueena pystyimme pelaamaan ehkä hieman vastustajaa tiiviimmin ja raikkaammin.

Petri Matikaiselle mestaruus oli uran ensimmäinen päävalmentajana. Liivikin mukaan Matikaisen alku Klagenfurtissa ei ollut helppo.

– Kyllä täällä paikalliset olivat shokissa, kun Matikainen toi oman kulttuurinsa ja arvonsa joukkueeseen. Ei täällä oltu totuttu sellaiseen arkiseen työhön ja vaatimustasoon, joita menestys vaatii, ja me hävittiin kahdeksasta harjoituspelistä seitsemän. Mutta homma oli rehellistä alusta lähtien ja palaute suoraa, ja pikku hiljaa jengi tajusi, että se tuottaa hedelmää kunhan siihen vain uskoo. Sama se oli mullakin, kun kävin ”Petun” mankelin nuorena ensimmäisen kerran läpi. Nyt ensimmäinen mestaruus päävalmentajana ja kyllä miehellä oli voiton ratkettua silminnähden helpottunut fiilis, Liivik kertoo entisestä Blues-, HIFK- ja Pelicans-valmentajasta.

Liivik juhli mestaruutta viimeksi Helsingin IFK:ssa kaudella 2010–11. Miehen mukaan mestaruussauna maistuu tauon jälkeen erittäin hyvältä.

– Itselle eka mestaruus tuli niin nuorena, että silloin sitä ajatteli, että tämähän on helppoa. Nopeasti sen tajus, että eihän se ihan niin mene eikä tässä ihan Tikin lukemiin ole päästy. Pelikaveritkin on laitelleet paljon viestejä, että nauti taas kun voit, ja se on tarkoitus. Lähdin hakemaan täältä mestaruutta, ja voi sanoa, että projekti onnistui täydellisesti, Liivik fiilistelee.

Liivik kertoo yllättyneensä EBEL-sarjan kovasta tasosta.

– En tiennyt paljoakaan, kun lähdin tänne, ja huomasin nopeasti, että täällä on todella paljon hyviä pelaajia. Myös organisaatiossa tehdään kaikki asiat tosi hyvin.

Miehen jatkosuunnitelmat ovat auki.

– Ei ole aidosti mitään hajua vielä. Tämä on ollut todella siisti mesta, ja sain nauttia taas ehjänä pelaamisesta parin vuoden tauon jälkeen. Mutta ensin himaan näkemään perhettä ja muuta, ja katsotaan sitten tilannetta rauhassa, mies kertoo Unibetille.

Viime vuonna EBEL-sarjan mestaruutta juhli Kai Suikkasen valmentama HC Bolzano.

Kindred Group (entinen Unibet Group) on yksi Euroopan suurimmista online-pelejä ja digitaalisia sisältöjä tarjoavista yhtiöistä. Tukholman Nasdaq OMX Nordic Exchange -pörssiin listattu Kindred Group sisältää 14 asiakasbrändiä, joilla on yli 16,5 miljoonaa asiakasta maailmanlaajuisesti. Kindred valittiin marraskuussa 2016 vuoden parhaaksi ja vastuullisimmaksi peliyhtiöksi. Kindred on Euroopan suurimpien rahapeli- ja vedonlyöntiyhteisöjen etujärjestön EGBA:n (European Gaming and Betting Association) perustajajäsen. Yhtiö on eCOGRA:n (e-Commerce Online Gambling Regulation and Assurance) auditoima ja sertifioima vastuullinen toimija. Lisätietoja yhtiöstä löytyy osoitteesta www.kindredplc.com.