Super Bowl -kommentaattori Mikko Koikkalaisen ennakko: Näin Patriots on mahdollista kaataa

Unibetin NFL-asiantuntija, valmentaja ja Viasatin kommentaattori Mikko Koikkalainen käy Patriots-Eagles Super Bowlin lähtökohdat läpi pala palalta. Missä piilevät joukkueiden vahvuudet ja heikkoudet, ja miten valmennukset asettavat todennäköisesti joukkueensa kentälle?

Daavid vastaan Goljat. Philadelphia Eaglesin ja New England Patriotsin välisessä Super Bowlissa on hyvin selkeä asetelma. Altavastaaja ja ikuinen häviäjä vastaan kaiken edestään tuhoava ja voittava organisaatio. Käyn seuraavaksi läpi joukkueiden peliä esimerkkien avulla. Mitä on mahdollisesti odotettavissa, ja missä joukkueiden heikkoudet saattavat olla.

Patriotsin hyökkäys vs Eaglesin puolustus

Kun Patriotsin päävalmentaja Bill Belichick toimi New York Giantsin puolustuksen koordinaattorina kauden 1990 Super Bowlissa, hän teki Buffalo Billsin loistavaa hyökkäystä vastaan pelisuunnitelman, joka päätyi pelin jälkeen Football Hall Of Fameen. Hän päätti, että voittaakseen ottelun, Giantsin on annettava tulevan Hall Of Fame -keskushyökkääjä Thurman Thomasin juosta ottelussa yli 100 jaardia, jotta Billsin vaarallinen heittohyökkäys ei voita ottelua joukkueelleen. Giants pelasi jatkuvasti normaalia kevyemmällä miehistöllä, joka pystyi haastamaan Billsin laajan laitahyökkääjäkaluston nopeudessa. Suunnitelma toimi hyvin ja Giants voitti ottelun, vaikka pelasi varapelinrakentajallaan.

Uskon Eaglesin perustavan puolustuksensa hieman samanlaiseen lähtökohtaan sunnuntaina. Eagles ei voi pelata Patriotsia vastaan perusmiehistöllään, jossa kentällä on kolme tukimiestä, vaikka New Englandilla olisi useampi keskushyökkääjä tai sisempi laitahyökkääjä kentällä. Patriotsin hyökkäys pystyy tällöin määrittämään liian herkullisia taistelupareja, sillä etenkin joukkueen keskushyökkääjät ovat loistavia heittopeleissä.

Uskon Eaglesin luottavan loistavaan puolustuksen linjaansa niin paljon, että se pystyy riittävän hyvin pysäyttämään Patriotsin juoksun, vaikka kentällä olisi vain yksi tai kaksi tukimiestä. Toinen näistä pelaajista on Mychal Kendricks, joka tulee olemaan yksi ottelun ratkaisevista pelaajista. Hän on ollut erittäin suurissa vaikeuksissa keskushyökkääjien heittokuvioissa läpi kauden. Jos ja kun Patriots tunnistaa kentällä tilanteen, missä Kendricks pelaa miestä joko Dion Lewisia, James Whitea tai Rex Burkheadia vastaan, Kendricksin selässä tulee olemaan iso maalitaulu. Kaudelta voi kaivaa useita esimerkkejä, joissa Kendricks on hävinnyt 1vs1-pelejä keskushyökkääjiä vastaan.

Vastaavia tilanteita on tulossa myös Super Bowlissa, koska Tom Bradya vastaan aluepuolustuksessa istuminen koko pelin ajan on silkkaa tyhmyyttä. Brady tietää jokaisen alueen heikkoudet ja on hän parhaimmillaan, kun tietää etukäteen missä vapaa tila on ja kuinka hän voi manipuloida silmillään puolustajia. Näissä tilanteissa hän pystyy myös usein pääsemään pallosta nopeammin irti, mikä poistaa Eaglesin suurimman vahvuuden eli puolustuksen linjan vaikutusta ottelusta.

Miespuolustuksessa on myös omat ongelmansa. Pick-pelit, eli pelit, joissa hyökkääjät pyrkivät laillisesti tai monissa tapauksissa laittomasti blokkaamaan tietyn miespuolustajan toisella hyökkääjällä, ovat hyvä keino vapauttaa pelaajia. Patriotsin pelikirjassa on paljon tällaisia pelejä. Esimerkiksi Danny Amendola pääsi Jacksonvillen miespuolustusta vastaan vapaaksi, kun Amendolaa vastaan pelaavan miehen eteen juoksutettiin ruuhkaa. Samanlaisilla peleillä Seattle ja New York Giants aiheuttivat Eaglesin puolustukselle sen huonoimmat pelit tämän kauden aikana.

Puolustukset tietävät, että hyökkäykset tulevat pelaamaan tällaisia pelejä miespuolustusta vastaan. Niiden puolustaminen on kuitenkin vaikeaa, mutta ei mahdotonta. Se vaatii kuitenkin loistavaa kommunikaatiota.

Eagles tarvitsee useamman suunnitelman Patriotsia ja Bradyn varalle. Liian pitkään ei voi pelata täysin samanlaista puolustusta, muuten Patriots kyllä löytää aseet sitä vastaan. Aluepuolustusta ei tarvitse kokonaan unohtaa, mutta liian selkeää ja helppolukuista siitä ei saa tehdä. Patriotsin hyökkäys on niin hyvä, että sen nollaaminen 60 minuutin ajaksi on aivan turha haave. He tulevat ottamaan jaardeja ja liikuttamaan palloa. Jokainen kolmas yritys on kuitenkin mahdollisuus nostaa oman joukkueen voittomahdollisuuksia.

TE Rob Gronkowksi on se pelaaja, jota on syytä seurata näissä tilanteissa. Puhdas miespuolustus ei yleensä ole oikea ratkaisu häntä vastaan, sillä sellaista ihmistä ei ole olemassa, joka pysyisi hänen perässään koko ottelun. Safety Malcolm Jenkins on todennäköisesti se pelaaja, kenen vastuulle Gronkin puolustaminen pääasiassa lankeaa, avun kanssa. Joko hänet on tuplattava tai hänen liikkeelle lähtöään on yritettävä hidastaa, mikä antaa puolustuksen linjalle aikaa päästä kiinni Bradyyn. Tätä esimerkiksi Tennessee Titans yritti, huonolla lopputuloksella tosin. Eaglesin puolustuksen linjan on parempi, jolloin tämä saattaa toimia.

Patriots on myös erittäin hyvä skriini-joukkue. Skriinipeleillä on jo tällä kaudella tehty hyvää tulosta Eaglesin aggressiivista fronttia vastaan.

Tärkeä seurattava asia on myös Patriotsin tempo. Sekä Rams että Giants pelasivat paljon no huddle -hyökkäystä, jossa hyökkäys menee suoraan muodostelmaan ilman aloituskokousta. Tämä aiheutti suuria vaikeuksia Eaglesin puolustukselle. Patriots pystyy pelaamaan suoraan linjasta lähes koko pelikirjaa hyväksi käyttäen, koska Bradylla on tilanne niin hyvin hallussa. Hän voi muokata vaikka jokaisen laitahyökkääjän kuvion erikseen, mikäli näkee puolustuksessa jotain, joka tähän antaa syyn. Mikäli Patriots saa Eaglesin kentälle itselleen hyvässä miehistössä, odotettavissa on, että Patriots haluaa silloin pitää ryhmityksen kentällä no huddlen avulla. Tämän takia Eagles ei voi lähteä sovittamaan raskaampaa miehistöä kentälle, kun se näkee ns. juoksumuodostelman Patriotsilta.

Toinen seurattava asia on Eaglesin puolustuksen linja. Pääseekö se antamaan painetta riittävän nopeasti Bradylle? Jos ei, tiedossa on pitkä ilta Eagles-puolustukselle.

Eaglesin hyökkäys vs Patriotsin puolustus

Tämä on se vaikeampi taistelupari arvioida, koska emme vaan voi tietää etukäteen Nick Folesin päivän pelikuntoa. Mikäli hän pelaa samalla tasolla kuin Minnesotaa vastaan, uskon Eaglesin voittavan. Se pelaaja olisi liigan paras pelaaja, jos taso säilyisi koko kauden.

Patriotsin puolustus on parantanut kauden mittaan, mutta oli Jaguarsia vastaan yllättävän suurissa vaikeuksissa ensimmäisellä puoliajalla. Toisella puoliajalla tilanne kääntyi, mutta siitä laitan osan myös Jaguarsin oman passiivisuuden ja pelikutsujen ennalta-arvattavuuden piikkiin. Kun Eaglesin hyökkäyksen toimimista Patriotsia vastaan on mietitty, teema on ollut selkeä: kuinka Eaglesin RPO-pelit toimivat? Run Pass Option. Peli, joka voi olla juoksupeli tai heittopeli, riippuen pelinrakentajan päätöksestä. Tämä päätös voi tapahtua ennen pelin liikkeelle lähtöä tai sen jälkeen kun peli on käynnissä ja pelinrakentaja on nähnyt tietyn puolustuspelaajan reaktion. Eaglesin RPO-paketti on erittäin laaja. Se pystyy iskemään eri peleillä niin alue- kuin miespuolustusta vastaan.

Vastaavat pelit ovat tuottaneet Patriotsille suuria vaikeuksia kauden aikana, esimerkiksi Pittsburgh Steelersiä vastaan. Myös Jaguarsin parhaat pelit Patriotsia vastaan tulivat samasta paketista. Jostain syystä he eivät vaan palanneet toisella puoliajalla RPO:n pariin.

Jos Patriots puolustaa samalla tavalla Eaglesia vastaan, olen erittäin yllättynyt, ja silloin Eaglesin hyökkäykselle on tulossa hyvä päivä. Odotan Patriotsin puolustuksen valmennuksen tehneen paljon taustatyötä siitä, kuinka näitä pelejä puolustetaan, eikä Folesille ole tulossa niin helppoa peliä näiden osalta. Miespuolustus on yksi vaihtoehto, mutta kuten ensimmäisestä esimerkistä näimme, sekään ei ole varma ratkaisu. Ja Eagles on pelannut useasti näitä pelejä myös miestä vastaan. Toinen vaihtoehto on tuoda painetta ja pakottaa Foles nopeampiin päätöksiin.

Juoksupelin pitäisi olla Eaglesille toimiva ase. Joukkueen hyökkäyksen linja on pelannut loistavasti jo pidemmän aikaa. Patriotsin juoksupuolustus on ollut hyvää loppukauden ajan, mutta vastustajat ovat olleet Eaglesia yksipuolisempia. On mielenkiintoista nähdä, kuinka Patriots pyrkii hidastamaan Eaglesin juoksua. Joukkueen tukimiehet eivät ole kovin atleettisia ja saattavat olla vaikeuksissa, jos Eagles pääsee venyttämään kenttää sivuttain ja saamaan liikkuvat linjamiehensä tukimiehiin kiinni. Yksi mahdollinen vaihtoehto on, että etenkin C Jason Kelcen naamalle tuodaan yksi pelaaja. Kelce on juoksupelin sydän ja hänen liike avaa monia isoja pelejä.

Heittopelissä odotusarvo on, että pelissä on selkeät taisteluparit. CB Stephon Gilmore pelaa suuren osan pelistä entistä yliopistoaikaista kämppäkaveriaan Alshon Jefferyä vastaan. S Patrick Chung vastaan TE Zach Ertz, CB Malcolm Butler vastaan WR Torrey Smith ja CB Eric Rowe vastaan WR Nelson Agholor. Patriots on ollut tällä kaudella vahvasti miespuolustukseen perustuva joukkue, ja tätä on vahvistettu tuplaamalla vastustajien vaarallisimpia pelaajia. Kolmansilla yrityksillä tuplausta on lupa odottaa Ertzin ja Agholorin suuntaan, sillä he ovat puolustajiaan parempia ja liikuttaneet ketjuja useasti tärkeillä hetkillä. Etenkin redzonella Ertz tulee ottaa tarkasti kiinni.

Torrey Smithin rooli on venyttää kenttää ja hän voi kääntää ottelun Eaglesille. Uskon, että Smith tulee voittamaan Butlerin kaksi-kolme kertaa syvään pelin aikana, ja nämä tilanteet Folesin on pystyttävä käyttämään hyväksi. Kuten Eaglesin puolustuksen kohdalla kävin läpi, miespuolustusta vastaan on olemassa hyviä pelejä ja Patriots kärsii aivan samoista ongelmista kuin Eagles näissä tilanteissa.

Jos Patriots haluaa painetta Folesille, sen on lähetettävä ylimääräisiä miehiä tai tehtävä erinomaisia stuntteja. Normaalilla neljän miehen paineella Eaglesin linjaa ei ohiteta. Pudotuspeleissä Patriotsin vastustajat tekivät kuitenkin kovaa tulosta Patriotsin blitzejä vastaan. Stuntit ovat kauden aikana olleet Eaglesin linjan heikko kohta.

Myös Eagles on hyvä skriinijoukkue. He ovat pelanneet skriinipelejä useasti näissä pudotuspeleissä. Avainasemassa näissä on usein #62 C Jason Kelce. Hän on aivan uskomattoman hyvin liikkuva pelaaja ja avaa usein pelit blokeillaan.

Minnesotan puolustus on huomattavasti parempi kuin New Englandin. Jos Foles pelaa edes lähellä samaa tasoa, Eaglesilla on kaikki mahdollisuudet tehdä valtavaa tuhoa Patriotsia vastaan.

Yhteenveto

Patriots on ansaitusti suosikki. Tom Brady on riittävä syy siihen. Brady on ennen kaikkea luotettavampi kuin Foles. Mutta jos pelinrakentajat voisi poistaa kuviosta, Eaglesin joukkue on parempi. Tämä antaa sille mahdollisuuden.

Super Bowlissa nähdään kauden parhaat valmennukset. Nyt niillä on ollut kaksi viikkoa aikaa kehittää suunnitelmiaan, joten odotettavissa on laadukkaita pelejä. Avainasemaan nousee valmennusten kyky reagoida kentällä nähtäviin asioihin. Patriotsin kyvyt tiedämme. Eaglesin HC Doug Pedersonin vetämällä ryhmällä on tässä kova haaste tiedossa. Potkupeleissä Patriotsilla on pieni etu, se pystynee pakottamaan Eaglesin huonompiin kenttäasemiin.

Odotan erittäin kovatasoista ottelua. Eagles on yllättänyt niin monesti jo tällä kaudella, että heidät pitää ottaa tosissaan. Kuinka paljon Patriotsin kokemus aikaisemmista Super Bowleista tuo joukkueelle etua? Ottelutapahtuman rytmi eroaa niin paljon normaalista ottelusta, että kokemus siitä voi auttaa yllättävällä tavalla.

Pohjimmiltaan asia on lopulta kovin yksinkertainen. Toisella joukkueella on kuitenkin Brady ja toisella Foles. Riittääkö Eaglesin valmennus ja muu joukkue pyyhkimään tämän eron pois ja tuomaan Philadelphian kaupunkiin sen ensimmäisen Super Bowl -voiton? Tämä selviää varhain maanantaiaamuna. Tiedossa on hieno show!

Teksti on Unibetin omaisuutta. Tekstiä ja osia siitä saa käyttää vapaasti lähteen mainiten.

Lainaukset

Jos pelinrakentajat voisi poistaa kuviosta, Eaglesin joukkue on parempi. Tämä antaa sille mahdollisuuden.
Mikko Koikkalainen