Superhitti Despacito jyrää Grammy-gaalassa - suomalaisväriä klassisen musiikin sarjoissa

Suurimmat musiikkialan tunnustukset Grammyt jaetaan sunnuntaina New Yorkissa. Peliyhtiö Unibetin kertoimet povaavat, että Kendrick Lamarin DAMN. vie Vuoden Albumi -palkinnon. Puertoricolaishitti Despacito on puolestaan ylitse muiden kappalekategorioissa.

Vuoden albumi -sarjan kärki on rap-artistien ja poppareiden juhlaa. Sarjan kirkkainta pystiä tavoittelee yhdysvaltalainen seitsemän ehdokkuuden rap-artisti Kendrick Lamarin albumi DAMN. kertoimella 2,00 ja toisella sijalla ovat Bruno Marsin albumi 24K Magic ja Melodraman albumi Lorde kertoimella 4,50. Parhaan uuden artistin tittelistä käy kova vääntö kun jaetulla ensimmäisellä sijalla tasapainottelevat 21-vuotias kanadalainen laulaja-lauluntekijä Alessia Cara, joka saa kertoimen 2,50. Hänet haastaa yhdysvaltalainen R&B-laulaja SZA niin ikään kertoimella 2,50.

Luis Fonsin ja Daddy Yankeen huippumenestys Despacito on viemässä sekä Vuoden levytys -palkintoa kertoimella 1,40 että Vuoden laulu -sarjan palkintoa kertoimella 1,75. Kappaleella vierailee myös kanadalaispoppari Justin Bieber. Superhitin musiikkivideo on noussut nopeasti Youtuben katsotuimmaksi videoksi.

Despaciton kannoilla Vuoden levytys -sarjassa on Kendrick Lamarin HUMBLE. kertoimella 2,75 sekä Bruno Marsin 24K Magic, joka saa kertoimen 6,50. Vuoden laulu -pystiä jahtaavat myös Logic feat. Alessia Cara & Khalidin biisi 1-800-273-8255 kertoimella 3,50 ja Bruno Marsin That’s What I Like kertoimella 5,00. Suomalaisväriä nähdään klassisen musiikin kisailuissa kun kapellimestari Osmo Vänskän johtama Minnesotan orkesterin esitys Gustav Mahlerin 5. Sinfoniasta on ehdolla parhaaksi orkesterilevytykseksi.

Historian 60. Grammy-gaalaa vietetään sunnuntaina 28.1. New Yorkin Madison Square Gardenissa. Palkinnot jakaa Yhdysvaltain musiikkialan ammattilaisten yhdistys The Recording Academy. Grammy-palkintoja pidetään musiikkialan Oscareina. Yle Teema näyttää gaalan viiveellä perjantaina 2. helmikuuta.

Vuoden albumi

Damn. (Kendrick Lamar) 2,00