Tommi Liimatalle ja Mauri Kunnakselle Finlandia-palkinnot

30 000 euron arvoisten Finlandia-palkintojen voittajat julkistetaan keskiviikkona 29.11. Peliyhtiö Unibetin kertoimet ennustavat, että Finlandia-palkinnot menevät tänä vuonna Tommi Liimatalle, Mauri Kunnakselle sekä Jenni Räinälle ja Vesa Rannalle.

Absoluuttinen nollapiste -yhtyeestä muusikkonakin tunnetun Liimatan Autarktis sijoittuu pohjoiseen ja kertoo kolmesta miessukupolvesta: sodan kokeneesta, suuria ikäluokkia edustavasta ja nykyajan työttömästä, jotka kaikki elävät omaa eristäytynyttä elämäänsä. Unibet antaa Liimatan Finlandia-voitolle kisan pienimmän kertoimen 3,00. Tiukimmin Liimatan haastavat Hanna Hauru pienoisromaanillaan Jääkansi ja teatterista tuttu Juha Hurme, joka jatkaa kansansivistämislinjaansa teoksella Niemi. Molempien voittokerroin on 3,50. Miki Liukkonen saa Unibetilta kertoimen 6,50, Cristina Sandu ja Jaakko Yli-Juonikas molemmat kertoimen 9,00. Kukaan kuudesta ehdokkaasta ei ole ollut aiemmin ehdolla Finlandia-palkinnon saajaksi.

Suosikki Lasten- ja nuortenkirjallisuuden Finlandian voittajaksi on Mauri Kunnas teoksellaan Koiramäen Suomen historia, joka vie rakastetut Koiramäen hahmot Suomen historiaan. Unibet antaa Kunnaksen voitolle kertoimen 3,00. Kunnaksen kannassa ovat Jukka Behm Pehmolelutytöllään ja Riikka Ala-Harja Kahden maan Ebballaan kertoimella 3,50. Ninka Reittu saa voittokertoimen 6,00, ja kaksi muuta ehdokasta voittokertoimen 9,00.

Tieto-Finlandian voittajaksi kertoimet povaavat Jenni Räinän ja Vesa Rannan Reunalla-kirjaa. Elävä ja ihmisiä lähelle pääsevä teos on reportaasikirja kuolevaksi tuomitusta maaseudusta. Unibet antaa Räinä-Ranta-kaksikon voitolle kertoimen 3,00. Heidät haastavat tiukimmin kertoimella 3,50 toimittaja Riitta Kylänpään todella tarkka Pentti Linkola -elämäkerta sekä työryhmän ja Hanna Nikkasen ilmastomuutokseen pureutuva Hyvän sään aikana -teos. Paljon huomiota saanut Karo Hämäläisen Alex saa Finlandia-voitolleen Unibetilta kertoimen 9,00.

Kaunokirjallisuuden Finlandia-voittajan valitsee ministeri ja ihmisoikeuksien puolustaja Elisabeth Rehn, tietokirjallisuuden Finlandian toimittaja Matti Rönkä ja lasten- ja nuortenkirjallisuuden Finlandian muusikko Anna Puu. Kaikki palkinnonsaajat julkistetaan 29.11.

Finlandia-palkinto 2017

Tommi Liimatta - Autarktis 3,00